Vorige week was weer eens een week met de leuke dingen van ons raadswerk. Dinsdag 24 januari stond onze grote fractie op de agenda, deze houden we zoveel mogelijk op locatie. Dit keer waren we te gast in het bajescafé in Evertsoord. We kregen daar een inspirerende uitleg door de gevangenisdirecteur hoe hij er samen met andere betrokkenen voor gezorgd had dat de kapel is omgeturnd naar een expositieruimte waar iedereen kan genieten van een kop koffie of wat anders. Alles verzorgd door gedetineerden die hiermee leren om terug te keren naar de maatschappij maar met instandhouding van de kerkelijke functies, mooi om te zien dat het wel kan. Zeker een aanrader om eens binnen te lopen als u er langs komt. Na afloop van de rondleiding hebben we een goede fractievergadering gehad in de Smêlentôs waar we de raadsagenda van afgelopen dinsdag besproken hebben.

Woensdagavond hadden we onze terugkerende avond “Ondernemen met politiek” waar CEO Peer Swinkels van Swinkels family Brewers ons meenam in zijn visie van ondernemen. Samen met de inbreng van Raymond Knops vanuit de landelijke politiek, Michael Theuns onze provinciale lijsttrekker, Roy Bouten vanuit de gemeentelijke politiek en de inbreng van de vele aanwezigen was ook dit een zeer geslaagde avond.

En donderdag mochten we als raadsleden te gast zijn bij de première van de documentaire “Hoe deal jij met drugs” in ’t Gasthoês. Een indringend en aangrijpend verhaal over Juul en Morris. Mogelijk gemaakt door de gemeente en NIX18 Horst aan de Maas. Echt een aanrader om te gaan kijken, en voor ons een boodschap om bij toekomstig beleid rekening mee te houden.

En zaterdagmorgen waren we als raadsleden uitgenodigd bij EuroTree in Melderslo door de boomteeltsector in onze gemeente, mooi om te zien wat voor een prachtige sector dit is. Ze deelden met ons hun kracht maar ook hun zorgen bijvoorbeeld over de grote grondhonger die er is. Zeker iets waar we bij toekomstige beslissingen rekening kunnen, nee móeten, houden.

Sjaak Jenniskens CDA Horst aan de Maas