Er wordt de laatste tijd veel gesproken over verduurzamen, windmolens, zonneparken, daken vol leggen met zonnepanelen, RES, KODE, enz. Tegelijkertijd rijzen de energiekosten zo langzamerhand de pan uit. Gezinnen en bedrijven komen in de nabije toekomst financieel onder zware energiedruk te staan, oftewel energiearmoede. Verduurzamen gaat in veel gevallen door de hoge tarieven vaak samen met besparen.
Er zijn veel bedrijven die graag willen verduurzamen/besparen maar lopen tegen het probleem van  terug levering aan omdat de Nederlandse netwerkbeheerders het niet meer aankunnen.
Enexis (netwerkbeheerder Noord-Limburg) geeft aan dat het netwerk voor terug levering vol zit tot medio 2027-2028. Hoe kunnen bedrijven verduurzamen/besparen als we deze energie niet terug kunnen leveren? Er is 7 miljard vrijgemaakt voor Co2 reductie en 5 miljard SDE++ subsidie. Wie ontvangt deze miljarden? Grote wind-/zonneparkbeheerders/investeerders? Als we in Horst aan de Maas zonneparken (of  uitbreidingen) en/of windmolens toestaan waar blijft deze energie? Heeft Enexis nu wel plaats? Ik denk dat we al deze miljarden beter kunnen besteden om het netwerk te upgraden zodat bedrijven en particulieren echt iets aan verduurzaming/besparing kunnen doen in de nabije toekomst. Het salderen van SDE subsidie wordt vanaf 2023 afgebouwd tot 0% in 2031. Een beetje haast maken zou niet verkeerd zijn.

Patrick Bierens
CDA - Horst aan de Maas