23 maart jl. heeft de raad unaniem een motie aangenomen, ingediend door CDA en SP om de mogelijkheden voor realisatie van zorgbuurthuizen in Horst aan de Maas nader uit te werken.

De verzorgingstehuizen zijn enkele jaren geleden gesloten. Ouderen willen (óf moeten) zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Maar niet ten koste van alles. Niet iedereen wil met  beperkingen of een zorgvraag zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Eenzaamheid, onveiligheidsgevoelens en zich geïsoleerd voelen, maken het noodzakelijk dat ook andere woonvormen wenselijk zijn.

Zorgbuurthuizen bieden een keuze voor met name ouderen, die er nu niet is. Nu is het zo dat je óf zo lang mogelijk thuis blijft wonen, of, als het echt niet meer gaat,  een zorginstelling de enige mogelijkheid is. Vaak weg uit je eigen woonomgeving of zelfs in een andere gemeente. Een zorgbuurthuis biedt een beschutte woonvorm in de eigen buurt of dorp. Denk daarbij aan een soort van hofje. Ook met een “lagere” indicatie kun je er terecht en partners kunnen meeverhuizen. Ook biedt het een inloop- of samenkomstfunctie. Kleinschalig met een verbinding met de eigen buurt.

Ook in Horst aan de Maas kunnen dit soort initiatieven mogelijk worden gemaakt. De gemeente kan dit soort initiatieven mee vorm geven, aanjagen, faciliteren of anderszins ondersteunen. Er is hiervoor 30 miljoen euro beschikbaar gesteld door de Minister. Het initiatief van een zorgbuurthuis of hofje is kansrijk. Wij hopen dat de gemeente, zorginstellingen, woningcorporaties, particulieren of wie dan ook, hiermee aan de slag zullen gaan.

Annemie Craenmehr-Hesen, CDA