01 juni 2021

College goed aan de slag met onze motie medicijnafval

De Maasgouwse CDA-fractie is naar aanleiding van vragen van Huisarts en apothekers over medicijnafvoer en het “KNMP onderzoek inzameling medicijnafval 2018" een onderzoek gestart. Dit heeft geleid tot een motie die ‘t CDA op 6 juni 2019 heeft ingediend. Deze is unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Het college is hier voortvarend mee aan de slag gegaan.

In de commissievergadering van 18 mei jl. heeft CDA Maasgouw aandacht gevraagd voor het opzetten van een campagne. Medicijnen die in het toilet of afvoer weggegooid worden vervuilen het oppervlaktewater extra en onnodig. Medicijnen die in het restafval terecht komen worden verbrand. Omdat de verbrandingstemperatuur voor medicijnen hoger moet zijn komen er bij de restafvalverbranding giftige stoffen vrij die in de natuur belanden. Meer informatie is te vinden op internet “ medicijnafval”.

Laat ons er samen voor gaan!