16 februari 2017

Omroep 3ML zoekt leden voor het PBO

De lokale omroep 3ML verzorgt radio- en tv-programma's die in Maasgouw en Leudal via de reguliere kanalen te ontvangen zijn. Vanavond, donderdag 16 februari, behandeld de gemeenteraad van Maasgouw het voorstel om een representativiteitsverklaring af te geven voor 3ML. Hiermee wordt de zendmachtiging die het Commissariaat voor de Media aan 3ML af heeft gegeven met 5 jaar verlengd. De regelgeving is vastgelegd in de Mediawet.

Deze Mediawet schrijft voor dat lokale omroepen een representatief orgaan hebben dat het beleid voor het media-aanbod bepaalt. Dit Programma Beleidbepalend Orgaan (PBO) is, naast het bestuur en de redactie, een afzonderlijk orgaan binnen de omroep. Het PBO stelt het media-aanbod vast en controleert in dit kader of met de uitgezonden programma's voldoende aandacht wordt besteed aan informatie (I), cultuur (C) en educatie (E). Deze ICE- is voor het Commissariaat voor de Media één van de belangrijkste organen ter beoordeling van het toekennen van een zendmachtiging.

De leden van het PBO vertegenwoordigen elk een stroming binnen de gemeente. Zo heeft het PBO een sterke binding met het publiek waar de omroep zich op richt. Momenteel bestaat het PBO uit 7 leden uit beide gemeentes (Maasgouw en Leudal). De gemeente Maasgouw is met 2 leden ondervertegenwoordigd.

Binnen de gemeente Maasgouw wordt gezocht naar vrijwilligers die zitting willen nemen in het PBO van omroep 3ML. Het PBO vergadert 3 maal per jaar.

Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Jan Schuren, voorzitter PBO ([email protected] / 0475 46 8113) of met Vivian Huyskens, directeur 3ML ([email protected] / 06 12 01 07 37).