23 juni 2017

Roelf Fransbergen benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau

Tijdens de opening van de Maasbrachter Havendagen op vrijdagavond 23 juni 2017 heeft de heer R. (Roelf) Fransbergen (64) uit Maasbracht uit handen van burgemeester S. Strous de onderscheiding van Ridder in de Orde van Oranje Nassau mogen ontvangen.

De heer Fransbergen ontving de onderscheiding voor zijn grote verdiensten voor de scheepvaart, het behoud van het varend cultureel erfgoed, zijn inzet voor de (oud) schippersgemeenschap en zijn ondersteuning van lokale verenigingen.

Zo was hij voorzitter van de Open Scheepvaartdagen (tegenwoordig Maasbrachter Havendagen), bestuurslid van de Stichting Sociëteit Harmonie St. Cecilia Maasbracht en bestuurslid van de Ondernemersvereniging Maasbracht, sectie havenondernemers. Voorzitter en lid van de Raad van Elf van Carnavalsvereniging ‘De Hoonder’ Maasbracht, Prins Carnaval, bestuurslid van de Vereniging van Scheepsbevrachters en Logistieke Dienstverleners in de binnenvaart en voorzitter van het Maas Binnenvaartmuseum Maasbracht.  Hij is de oprichter en voorzitter van de Stichting ‘Vrienden van het verzorgingshuis Dr. Engelsoord (sinds kort Stichting ‘Kleine moeite, groot plezier’), voorzitter van de Stichting Tjalk ‘Nooit Volmaakt’, beschermheer/adviseur van Harmonie St. Cecilia Maasbracht, lid van de Stichting behoud varend erfgoed ‘De beide Limburgen’, coördinator sociaal pastorale activiteiten Katholiek Sociaal Cultureel Centrum Rijn- en Binnenvaart, ambassadeur voor de binnenvaart en belangenbehartiger tussen schippers en walsamenleving.