27 september 2018

Beantwoording art. 40 vragen CDA m.b.t. nieuwe subsidieregeling omtrent regels voor bouw en onderhoud van sportaccommodaties en de aanschaf van bouwmaterialen

Geachte mevrouw Jonkhout,

Op 3 september jl. heeft u, op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde, enkele vragen gesteld met betrekking tot de nieuwe subsidieregeling omtrent regels voor bouw en onderhoud van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen. De vragen zullen hieronder puntsgewijs worden behandeld.

Vraag 1

Is het college bekend met de nieuwe subsidieregeling van de Minister voor Medische zorg omtrent regels voor bouw en onderhoud van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen ter hoogte van 87.000.000 euro?

Antwoord 1

Ons college van Burgemeester en Wethouders is inderdaad bekend met de nieuwe "Subsidieregeling stimulering bouw en onderhoud sportaccommodaties".

Deze subsidieregeling richt zich rechtstreeks tot de amateursportverenigingen en — stichtingen. Het college wil hierbij wel graag onder de aandacht brengen dat, onder bepaalde voorwaarden, 20% of aanvullend 15% van bepaalde activiteiten voor subsidie in aanmerking komen. De vereniging of stichting moet zelf de resterende 80% investeren.

Hoewel de regeling in juli van dit jaar al is gepubliceerd, worden definitieve uitvoeringsregels pas met Prinsjesdag verwacht.

Vraag 2

Is het college bereid deze subsidieregeling actief onder de aandacht te brengen van

al onze sportclubs?

Antwoord 2

Het college is uiteraard bereid om de subsidieregeling onder de aandacht te brengen bij de sportclubs. Dit kan geschieden via de gemeentelijke media, maar ook middels separate schrijvens aan de verenigingen waarin hen geattendeerd wordt op de subsidieregeling.

Vraag 3

Zoja, is het college bereid dit met spoed te doen, gelet op de zinsnede "het uit hoofde van het subsidiepla fond beschikbare bedrag wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van aanvragen" (artikel 7 lid 2)?

Antwoord 3

Het college is bereid om hierin met gepaste spoed te handelen. Hierbij willen wij, wellicht ten overvloede, opmerken dat aanvragen pas vanaf 2 januari 2019 kunnen warden ingediend via DUS-I (Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen), een gezamenlijke dienst van een aantal ministeries voor het aanvragen en uitvoeren van subsidies. Oak hierover volgt meer informatie op Prinsjesdag. Op dit moment kunnen door verenigingen nog geen aanvragen ingediend warden, wel voorbereid.

Vraag 4

Sportclubs draaien op vrijwilligers. Zij hebben vaak al veel taken te verrichten. Een subsidieaanvraag vraagt veel expertise en tijd. Is het college bereid sportclubs met de eventuele administratie last van de subsidieaanvraag te helpen? Hoe zou deze ondersteuning eruit zien?

Antwoord 4

In de toelichting op de gepubliceerde regeling (in de staatscourant) staat: "Van de aanvrager uit de sportsector wordt verwacht dat zij een aanvraag binnen 5-9 uur afgehandeld kan hebben met een gem iddelde van 7 uur per aanvraag. Voor aanvragen van subsidies vanaf € 125.000,-- warden de meeste administratieve lasten verwacht; 9 uur. De sector zal een aanvraag moeten indienen in het digitale portaal van DUS-I. Hierbij zullen zij stukken moeten aanleveren afhankelijk van het type aanvraag wat zij willen doen. Voor de definitieve vaststelling van de subsidie zal de aanvrager andermaal de stukken moeten indienen die horen bij de aanvraag zoals bovenstaand beschreven. Het verwachte kennisniveau van de aanvrager is hoger opgeleid".

Mocht een vereniging problemen hebben met mogelijke aanvragen dan is ons college bereid am de helpende hand te bieden bij het indienen van de aanvraag. In welke vorm dit zal geschieden is nog niet geheel duidelijk, dit kan bijvoorbeeld middels ambtelijke ondersteuning vanuit de gemeente of indien noodzakelijk middels inhuur van een externe deskundige.

Met vriendelijke groet,

Burgemeester en wethouders van Meerssen