15 januari 2019

2019: Het jaar van de woningbouw

Na een jarenlange impasse op het gebied van woningbouw, wordt er momenteel weer volop gebouwd in Peel en Maas. Door de laatste economische crisis is er een tekort ontstaan aan voldoende passende woningen voor zowel starters als 50-plussers. De inhaalslag is volop ingezet, aangevoerd door onze wethouder Rob Wanten en medewerkers van de gemeente.

Eén van onze speerpunten uit ons verkiezingsprogramma van vorig jaar was om meer ruimte te creëren voor woningbouw om de woonvraag van nu op te lossen. Dit heeft geleid tot een coalitieakkoord, waarin we ons niet meer laten leiden door krimp, maar waar we gaan voor ruimte, ontwikkeling en groei. Groei is noodzakelijk voor het in stand houden van de vitaliteit en de leefbaarheid in onze kernen.

De weg die we samen met onze coalitiepartners Lokaal Peel en Maas en de VVD driekwart jaar geleden insloegen, was niet vanzelfsprekend. Denk hierbij aan de opgelegde beperkingen voor woningbouw door de provincie. Er kwam zelfs een artikel in Dagblad de Limburger dat onze gemeente zich niet meer laat leiden door krimp. In de tussentijd is zowel provinciaal als ook landelijk de krimpgedachte losgelaten. Voor het CDA enorm belangrijk. De woningmarkt is behoorlijk aangetrokken en de laatste voorspellingen geven aan dat deze trend zich de komende twee jaar zal doorzetten.

Het CDA Peel en Maas gelooft in de groeikansen voor onze gemeente. Hier zetten we graag samen met u de schouders onder. Het jaar 2019 is wat ons betreft het jaar van de woningbouw. Ook voor kleine en middelgrote dorpen in de gemeente.

Sandy Janssen en Roel Boots, raadsleden CDA Peel en Maas