20 november 2018

CDA opinie: Begroting 2019

Begroting 2019

Op 13 november jl. heeft de gemeenteraad de begroting voor 2019 behandeld en vastgesteld. Tijdens deze begrotingsbehandeling is er uitgebreid gesproken over de woningbouw in Peel en Maas. Het CDA heeft ook aandacht gevraagd voor woningbouw in Kessel en Kessel-Eik. Met een goede toelichting door wethouder Rob Wanten kon de raad tevreden zijn.

Het begrotingsvoorstel van het College van B&W is door ons als CDA op twee punten via een amendement gewijzigd. We hebben voorgesteld om een bijdrage van € 20.000,-euro per jaar voor de komende drie jaar voor het Centrummanagement Panningen op te nemen. Heel belangrijk voor heel Peel en Maas. Tevens hebben we gevraagd om de bijdrage voor Omroep P&M te verhogen naar € 2.00 per inwoner. Allebei de aanpassingen zijn door een meerderheid van de raad gesteund.

Er is door het CDA nog een motie voor een vitaal platteland (stenen voor stenen) ingebracht en een motie voor een veilig fietspad langs de Sevenumseweg in Maasbree. Deze moties zijn ook aangenomen door de raad. Verder hebben we ingestemd met een lagere verhoging van de Onroerend Zaak Belasting (OZB). Deze stijgt volgend jaar maar 1% in plaats van 2%. Met deze wijzigingen ligt er voor het CDA een hele goede basis voor 2019. Er is nog steeds voldoende ruimte om de algemene reserve aan te vullen. Daarnaast blijven we investeren in de samenleving. We kijken vol vertrouwen naar 2019.

John Timmermans, fractievoorzitter CDA Peel en Maas