28 januari 2019

CDA opinie: Leerwerkhuis Peel en Maas

Leerwerkhuis Peel en Maas

Voor statushouders zijn er grote uitdagingen op allerlei vlakken. Taal, cultuur, participatie, sociaal netwerk, et cetera. Het niet kunnen spreken van de taal in je nieuwe land is zeer beperkend. Kwetsbare burgers, zo ook statushouders, krijgen met veel verschillende instanties te maken die elk een deel van het “probleem” proberen op te lossen.

De praktijk heeft uitgewezen dat het huidige systeem onvoldoende resultaten oplevert voor de statushouder. Dit werd niet alleen in Peel en Maas zo ervaren, maar in het hele land. Het kabinet heeft dit ook geconstateerd en heeft een nieuwe wet inburgering aangekondigd. Deze komt in de loop van 2020. Daarop heeft de gemeente Peel en Maas besloten de regie op inburgering alvast terug te nemen.

Met het Leerwerkhuis geven we invulling aan dit beleid. De pilot ‘Leerwerkhuis Peel en Maas’ is een aanpak waar mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, onder begeleiding en coaching, elkaar kunnen ontmoeten, de Nederlandse taal leren, zichzelf ontwikkelen, zich op werk oriënteren en dagbestedingsactiviteiten volgen. De benodigde ondersteuning wordt nu dus dichtbij in Panningen geboden. Er is gestart met taal. Dat ondersteunt het CDA Peel en Maas van harte.

Op 24 januari heeft onze CDA-wethouder Wim Hermans samen met gedeputeerde Joost van den Akker van de provincie Limburg het startsein gegeven. In dit samenhangend model staat niemand aan de kant, iedereen doet mee en dat vindt de raadsfractie CDA Peel en Maas erg belangrijk. De pilot loopt tot zomervakantie en dan wordt gekeken naar het verdere verloop.

Ellis Kempeners en Lon Caelers, raadsleden CDA Peel en Maas