04 december 2018

CDA opinie: Stenen voor Stenen

Stenen voor Stenen

Vorige week hield CDA Peel en Maas een open discussie-avond met als thema “Een vitaal buitengebied: nu en in de toekomst”. Met zo’n 120 aanwezigen mogen we stellen dat dit onderwerp momenteel volop in de belangstelling staat. Ondernemers en burgers waren aanwezig om mee te discussiëren over werken, wonen en recreëren in ons mooie buitengebied.

Dat het buitengebied de afgelopen decennia volop is veranderd, mag duidelijk zijn. Eén van de grote veranderingen is dat er momenteel veel agrarische bedrijfsgebouwen leeg staan en dat deze trend zich sterk door zal zetten. Boeren beëindigen hun bedrijf, veelal omdat ze niet meer mee kunnen in de markt, door de steeds strenger wordende wet- en regelgeving en omdat er geen bedrijfsopvolging is. Verpaupering en extra risico op ondermijnende criminaliteit, zoals XTC-labs en wietplantages zijn het gevolg.

Reden om als CDA Peel en Maas een motie in te dienen genaamd “Stenen voor Stenen”, die vorige maand ook met een meerderheid in de gemeenteraad is aangenomen. Middels het slopen/saneren van agrarische bedrijfsgebouwen in ruil voor woningbouwtitels in de kernen of kernrandzones willen we de problemen bestrijden en voorkomen. De markt zelf zal dus saneren en de gemeente faciliteren. Door de sanering zal netto het aantal vierkante meters stenen afnemen en de vierkante meters groen toenemen. Er is afgesproken dat het college de “Stenen voor Stenen regeling” voor 1 juli 2019 gaat vertalen in beleid.

Een duurzaam, toekomstbestendig en divers buitengebied, waarin het goed werken, wonen en recreëren is. Daar gaat het CDA voor!

Sandy Janssen, raadslid CDA Peel en Maas