04 juni 2018

CDA stelt vragen: de zwarte rat in Peel en Maas

Afgelopen maand zijn we helaas geconfronteerd met een 2-tal stalbranden in onze buurgemeentes Leudal en Nederweert . In beiden gevallen betrof het oudere pluimveestallen. Er zijn diverse signalen dat er een link is tussen de rattenoverlast en stalbranden. Het betreft in deze veelal de zwarte rat. Sinds het bestrijden van ratten door de wetgeving is gewijzigd en bepaalde bestrijdingsmiddelen zijn verboden, is de overlast door ratten toegenomen. In oude electriciteitskabels kan vismeel verwerkt zijn, wat de ratten aantrekt die er op hun beurt de kabels doorknagen. Het risico op kortsluiting met brand tot gevolg is groot.

Naast het risico op kortsluiting bij stallen, maar ook andere gebouwen brengen ratten ook nog een gezondheidsrisico met zich mee voor de mens. In de middeleeuwen was de zwarte rat de belangrijkste verspreider van de pest. De zwarte rat is een zeer intelligent en vindingrijk dier en zal zich bij uitbreiding niet beperken tot het buitengebied en industrieterreinen. Ook een toename in de dorpskernen is een groot risico.

Naar aanleiding van de signalen van de toegenomen rattenoverlast hebben CDA-raadsleden Sandy Janssen en Peter Nouwen het college van burgemeester en wethouders de volgende vragen voorgelegd:

1. Heeft het college in beeld hoe groot de rattenoverlast in Peel en Maas is?

2. Komen er de afgelopen jaren bij de gemeente Peel en Maas ook meer signalen binnen over toename van (zwarte) rattenoverlast in het buitengebied, industrieterreinen en dorpskernen?

3. Hoe groot is volgens het college het risico op volksgezondheid?

4. Hoe groot is de rattenoverlast in onze directe buurgemeentes, en op welke manier wordt daar de rattenoverlast aangepakt?

5. Is er al contact met onze buurgemeentes inzake gezamenlijke bestrijding van de zwarte rat?

6. Wie is er verantwoordelijk voor het bestrijden van ratten?

7. Wat doet de gemeente Peel en Maas op dit moment aan voorlichting over rattenbestrijding?

8. Op welke manier kunnen we in Peel en Maas zorgen voor een effectieve manier van rattenbestrijding?

De CDA-fractie verneemt graag een reactie van het college.