14 juni 2017

Communicatie

In het dagelijks leven ben ik naast gemeenteraadslid ook communicatieadviseur. De afgelopen jaren heb ik tientallen bedrijven en organisaties geadviseerd en ondersteund om hun communicatie te verbeteren. Als geen ander weet ik dat het onderwerp ‘communicatie’ altijd ter discussie staat. Overal en altijd! Vanuit dat perspectief weet ik ook dat het niet leuk is om als communicatieafdeling of organisatie te horen dat de communicatie niet goed genoeg is. Toch is het heel belangrijk om signalen over slechte communicatie te blijven geven. Dit verplicht organisaties na te blijven denken waarom hun klanten, inwoners of collega’s die signalen afgeven.

Met professionele communicatie kun je het verschil maken of een project wel of niet succesvol wordt. Of burgers zich betrokken voelen. Of er draagvlak ontstaat voor bepaalde ontwikkelingen. En of inwoners wel of niet worden geactiveerd om mee te doen.

Communicatie is al lang geen sluitpost meer. Vroeger werden plannen gemaakt en dacht men op het eind: “o ja, we moeten de mensen ook nog informeren…”. Maar informeren is slechts één onderdeel van communicatie. Het gaat veel meer om goed luisteren en mensen verbinden rondom een idee. Uiteindelijk gaat het om activatie en draagvlak. En ja, tussentijds informeer je mensen continu over de stappen die al zijn gezet en welke acties er nog genomen moeten worden.

Communicatie is ook al lang geen taak meer van slechts de communicatieafdeling. De afdeling adviseert, begeleidt, voert uit en regisseert. In professionele organisaties is communicatie een kerncompetentie van iedereen. In het licht van het ‘nieuwe besturen’ zou het goed zijn dat het college ook eens kijkt naar het ‘nieuwe communiceren’. Onze fractie blijft het communicatiebeleid van de gemeente nauwgezet volgen.

Roel Boots
gemeenteraadslid