04 september 2019

De dijk aan de Haagweg in Kessel

De dijk aan de Haagweg in Kessel

Afgelopen dinsdag nam de gemeenteraad het besluit het bestemmingsplan van de dijk aan de Haagweg in Kessel op te heffen. Een prachtig resultaat van een unieke actie van een bewonersgroep uit Kessel.

De kortste dijk van Nederland is in 1995 aangelegd als noodverordening, maar is met het besluit van de toenmalige minister in 2005 opgenomen in de Waterwet. De dijk voldoet niet aan het wettelijk gestelde beschermingsniveau en zou met zo’n 2 meter worden opgehoogd. Dat zou dramatisch zijn voor de bewoners aan de Haagweg en de Maaszijde van Veers. Zij zijn daar immers gaan wonen om het prachtige uitzicht op de Maas. De risico’s zijn klein, gaf de groep aan.

Om die reden is de bewonersgroep een petitie gestart en hebben zij Waterschap Limburg verzocht de dijk niet te verhogen. De CDA-gemeenteraadsfractie bracht in 2017 een bezoek aan de bewonersgroep om de situatie te bekijken. Namens het CDA maakte ik een motie, waardoor toenmalig wethouder Arno Janssen een unanieme steun in de rug kreeg van de gehele raad. Wethouder Janssen heeft dit dossier vanaf het begin overigens voortvarend opgepakt. Wethouder Rob Wanten heeft het dossier sinds het aantreden van het nieuwe college tot een goed einde gebracht.

Vanwege de unanimiteit van het verzoek heeft het waterschap de minister verzocht de dijk uit de Waterwet te halen. Het ministerie gaf aan dat het schrappen van de dijk alleen kan na unanieme instemming. Daarom werd een inspraakprocedure georganiseerd en is een inspraakavond gehouden.

Afgelopen dinsdag was het aan de gemeenteraad om deze stappen met een positief besluit te beantwoorden. Bovenal een top actie van de bewonersgroep. Gefeliciteerd, op naar de volgende stap!

Roel Boots, raadslid CDA Peel en Maas