23 mei 2017

De zorg: signalen uit de samenleving

Als CDA-fractie leggen we regelmatig werkbezoeken af bij allerlei organisaties, instellingen en bedrijven. Tijdens de wekbezoeken aan zorg-gerelateerde organisaties bereiken ons steeds weer signalen over zaken waar de zorgvragers, hun mantelzorgers, zorgvrijwilligers of professionals tegenaan lopen.

Dementie
Voor zowel mensen met dementie als voor hun omgeving is kennis over dementie van groot belang. Met kennis alleen kom je er echter niet. Er zal ook acceptatie moeten zijn. Dit laatste is met name voor de omgeving een belangrijke factor voor de zorg. Dementie beïnvloedt het hele systeem en dit hele systeem zal meegenomen moeten worden in de zorg en ondersteuning. Hoe lang iemand thuis kan wonen hangt niet alleen af van de aard en de ernst van de dementie, maar ook van de belastbaarheid van de omgeving/mantelzorgers.

Stapeling zorgkosten
Uit de praktijk horen we nog steeds dat stapeling van zorgkosten tot het mijden van zorg leidt of dat mensen hierdoor in betalingsproblemen geraken als mijden van zorg geen optie meer is. Gebrek aan zorgplekken in bepaalde situatiesBij acuut uitvallen van de partner of wegvallen of te zwaar belasten van een mantelzorger is thuiskomen of thuis zijn vaak geen optie meer en volgt er het probleem dat er niet direct een zorgplek beschikbaar is in de nabije omgeving.

Korting AOW
We horen ook dat wanneer mensen de zorg voor hun ouders op zich nemen, door ze in huis te nemen, ze worden gekort op de AOW.Naar aanleiding van deze signalen hebben wij als CDA-fractie schriftelijke vragen gesteld  aan het college van burgemeester en wethouders.

John Timmermans
gemeenteraadslid