25 juni 2020

Goed Maasnieuws voor Baarlo

Heel goed nieuws voor Baarlo: De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten dat de status ‘rivierbed’ wordt opgeheven zodra de dijk in Baarlo is vernieuwd. Dat betekent dat huiseigenaren en bedrijven achter de dijk niet alleen beschermd worden tegen hoogwater, maar ook eindelijk weer ontwikkelruimte krijgen en niet meer zijn gebonden aan extra, lastige vergunningen. Daarmee komt er voor hen een einde aan een lange periode van onzekerheid.

We zijn uiteraard erg tevreden over dit resultaat. En op de manier waarop dit tot stand is gekomen. Eerder bij de dijk in Kessel zagen we al wat je kunt bereiken als je de zorgen en expertise van inwoners serieus neemt en dit weet over te dragen naar degenen die daarin iets kunnen betekenen. Dat zijn er veel: de gezamenlijke Maasgemeenten, de provincie, het waterschap, Rijkswaterstaat en uiteindelijk de minister moesten alle overtuigd worden.

Dat dit gelukt is, is een groot compliment waard aan ambtenaren en bestuurders die deze kwestie de afgelopen jaren consequent op de agenda hebben gehouden, in het belang van alle inwoners en ondernemers in het gebied. Een mooi staaltje van samen voor elkaar!

Fractie CDA Peel en Maas