05 mei 2019

Herziening beleid arbeidsmigranten

Afgelopen jaren is gebleken dat we steeds meer mensen nodig hebben om de werkzaamheden uit te voeren in o.a. de land- en tuinbouw, logistiek en zorg. Deze mensen moeten een goede huisvesting worden aangeboden. Ook moeten deze nieuwe mensen zich thuis voelen in onze gemeente en regio. Misschien zijn ze in de toekomst dan wel bereid in Nederland te blijven. Broodnodig, want er is werk genoeg. Nu, maar met de steeds ouder wordende bevolking ook in de toekomst.

Om dit te realiseren, moeten overheden, ondernemers en de samenleving samenwerken. Het voorstel dat we als CDA op 16 april hebben goedgekeurd, is een uitbreiding op het bestaande huisvestingsbeleid uit 2014. Het goede uit het vorige beleid houden we in stand en op basis van vraag van de ondernemers is uitbreiding van de huisvestingsmogelijkheden mogelijk. Het mid stay-beleid wordt met het nieuwe beleid losgelaten en we gaan nu vooral uit van short stay. Uiteindelijk zien we graag dat de arbeidsmigrant zich hier definitief vestigen. Hiervoor moeten we aantrekkelijke huisvestings- en maatschappelijke mogelijkheden bieden. Want zonder arbeidsmigranten hebben we nu en in de toekomst te weinig mensen voor in bijvoorbeeld de zorg, land- en tuinbouw en logistiek.

We kiezen ervoor dat de ondernemer ook een duidelijke rol krijgt om de noodzaak van uitbreiding aan te tonen met goed onderbouwde plannen en dat de huisvesting voldoet aan de kwaliteitseisen van deze tijd. Ook de maatschappelijke bijdrage moet door ondernemer worden gestimuleerd. Er ligt dus duidelijke opgave voor de ondernemers.

John Timmermans en Peter Nouwen, raadsleden CDA Peel en Maas