16 april 2020

Hou vol en help elkaar

De intelligente lockdown, zoals het kabinet de huidige situatie omschrijft, houdt inmiddels al enkele weken stand. Hoe moeilijk het vaak ook is, we moeten ervoor zorgen dat de mensen met de zwakste gezondheid zoveel mogelijk worden ontzien van het coronavirus. In de meeste gevallen lukt dat, maar helaas zijn er in de verschillende dorpen van Peel en Maas toch veel overledenen en zieken te betreuren. Verschrikkelijk voor alle mensen die het meemaken. We leven mee met iedereen die hiermee te maken heeft.

Het is ook een pijnlijke tijd voor ondernemers die hun deuren hebben gesloten of minder klanten over de vloer krijgen. Landelijke regelingen om waar mogelijk te steunen, zodat zij hun hoofd boven water kunnen houden en zoveel mogelijk personeel in dienst kunnen houden, moeten de pijn iets verzachten. Toch zien we dat veel ondernemers het moeilijk hebben. We zien ook dat mensen zonder werk komen te zitten.

In deze moeilijke tijden moeten we elkaar vasthouden. Figuurlijk natuurlijk, maar u begrijpt wat we bedoelen. Maak eens een praatje met uw buren, bel vaker familie en vrienden. Laat uw kinderen tekeningen maken voor opa en oma en stuur ze op. Zet een beertje voor het raam. Wees vriendelijk tegen elkaar in de supermarkt en heb geduld. Denk ook aan de boeren en tuinders uit uw dorp. Denk aan uw lokale restaurants, winkels en andere mkb-ers. Koop zoveel mogelijk rechtstreeks bij lokale ondernemers.

Dit kan allemaal met inachtneming van de anderhalve meter-regel en andere richtlijnen. Heel belangrijk dat we ons daar aan houden, zodat de ziekenhuizen niet worden overspoeld met teveel zieken. Onze bijzondere waardering gaat uit naar de vele inwoners uit onze gemeente die elke dag de beste zorg leveren. Ook de ondersteuners in de zorg doen geweldig werk.

Fractie CDA Peel en Maas