22 juli 2019

Kadernota 2020

Op 2 juli 2019 vond de behandeling van de Kadernota 2020 plaats. Namens het CDA Peel en Maas heeft John Timmermans tijdens de vergadering het volgende betoog uitgesproken:

"Voorzitter,

Voor ons ligt de Kadernota 2020 de aanzet voor de begroting van 2020 het jaar waarin we als gemeente 10 jaar bestaan. Een mooi moment om terug maar ook vooral vooruit te kijken. Afgelopen 10 jaar is er veel gebeurd in onze 11 dorpskernen, dit zorgt voor een goed woon en leefklimaat met verschillende voorzieningen op maat in de kernen. Het huidige coalitie programma “geef de ruimte” gaat uit van groei van onze gemeente, dit spreken we echter nog te weinig uit. Met een goede PR mag Peel en Maas wat ons betreft nog duidelijker worden gepromoot om te zorgen dat we mensen van buiten kunnen bewegen om in Peel en Maas te komen wonen en werken en zo de gewenste groei kunnen realiseren. Als we deze kadernota doornemen blijkt dat Peel en Maas al vanaf het begin een financieel gezonde gemeente is, maar zuinig en efficiënt met de middelen omgaan is en blijft ontzettend belangrijk. Afgelopen jaren hebben we gezien dat de financiële situatie op verschillende dossiers onder druk staat door o.a. kosten jeugdzorg, hulp bij huishouden. Hierbij blijven we afhankelijk van de rijksmiddelen die beschikbaar zijn.
We maken ons desondanks zorgen dat hier de rek er een keer uit zal zijn.

Voorzitter vanuit de CDA fractie willen nu enkele zaken extra onder de aandacht brengen.

Wonen
Een eigen huis, een plek onder de zon. Één van de belangrijkste pijlers van het CDAverkiezingsprogramma is dat iedereen een passende woning moet kunnen krijgen in het dorp waar hij of zij graag wil wonen. Of dat nou een koop- of huurwoning is; een passende woning. Het is alom bekend dat dit de afgelopen jaren niet altijd even makkelijk was. En druk ik me voorzichtig uit, met respect voor iedereen die zich er in die tijd voor heeft ingezet. Samen met onze coalitiepartners Lokaal Peel en Maas en de VVD hebben we het thema wonen in het coalitieakkoord bestempeld als majeur thema. Onze wethouder Rob Wanten mocht er uitvoering aan geven. De belangrijkste eerste boodschap van onze nieuwe fractie aan het college was: dat de voet van de rem af moest.

We zijn nu ruim een jaar op weg met het nieuwe college en we hebben allemaal kennis kunnen nemen van de Raadsinformatiebrief van vorige week woensdag. Uit die brief komt naar voren dat het college voortvarend uitvoering geeft aan de wensen van de coalitie en ik geloof ook van de hele raad. In de verschillende kernen wordt er inmiddels volop gebouwd en is er een positieve beweging.

De veertien woningen die er voor Kessel nu extra bijkomen, is een welkome aanvulling in de typen woningen. Hopelijk geeft deze stap de Kesselse woningmarkt een eerste zetje. Nu Kessel-Eik nog.

We willen nogmaals aangeven dat we er vanuit gaan dat woningbouwverzoeken met een creatieve en positieve blik bekeken worden. Initiatiefnemers naar huis sturen met alleen een ‘nee’ zonder handvaten hoe het wel mogelijk kan worden, kan wat ons betreft niet. Dit horen we graag bevestigd door de wethouder.

Voorzitter, De aanpassing in de beleidsregel woningbouwverzoeken werpt veel vruchten af. Complimenten voor de wethouder en de organisatie. Ga zo door en intensiveer de inspanningen, zeker in dorpen waar te lang niets is gebeurd. De coalitie heeft hoge ambities en die moeten worden waargemaakt. In alle dorpen. Voor alle doelgroepen. Voor jongeren, middengroepen en ouderen. Voor kopers en huurders.

Ouderen en armoede
Onlangs hebben we als CDA een rondje in alle kernen gemaakt om in gesprek te gaan met de KBO/ouderenadviseurs. Dit naar aanleiding van de signalen die we ontvangen dat veel ouderen het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Het waren zeer nuttige gesprekken. Hieruit bleek o.a. dat veel ouderen niet bekend zijn met verschillende mogelijkheden die er zijn voor financiële tegemoetkomingen.

Het blijft moeilijk om de hulpbehoevende ouderen in beeld te krijgen, veel ouderen zijn digitaal niet bereikbaar of werken niet met een computer. Dat maakt het voor deze groep nog eens extra lastig om de juiste informatie te verkrijgen via de beschikbare media met alle gevolgen van dien. Binnen onze gemeente wonen ook veel laaggeletterden( vanaf 16+ zo,n 8-11%) Vaak gaat dit gepaard met gezondheids en financiële problemen en eenzaamheid. Door schaamte en terughoudendheid is dit probleem daarom lastig in beeld te brengen Belangrijk is om de komende jaren te blijven investeren in brede informatie voorziening, niet alleen digitaal maar ook per post, in huis aan huis bladen, en via beschikbare media zoals omroep P en M.

Een warme maaltijd is niet voor iedereen vanzelfsprekend, zo bleek uit de gesprekken. Stapeling van kosten enerzijds en weinig te besteden anderzijds is een oorzaak . Als CDA zijn wij van mening dat er elke dag een warme maaltijd door ouderen genuttigd moet kunnen worden.

Wij roepen het college op om samen met de dorpsgemeenschappen de mogelijkheden te inventariseren hoe en of we dit mogelijk kunnen maken?

Vrijwilligers, zelfsturing 3.0
Als CDA zien we dat er steeds meer een beroep wordt gedaan op vrijwilligers in onze kernen . Er wordt meer ruimte gelaten aan de gemeenschap. Doorontwikkeling zelfsturing 3.0 , maar toch zullen we ook moeten inspelen op de maatschappelijke ontwikkeling en niet te ver doorslaan bij zelfsturing. Kunnen de gemeenschappen deze druk nog wel aan om steeds vrijwilligers te blijven leveren voor onze inwoners? Navraag leert dat het steeds lastiger wordt om opengevallen plaatsen in te vullen binnen de dorpsgemeenschap.

Waar wij in dit kader ook aandacht voor willen vragen is ondersteuning van vrijwilligers bij grote projecten die een grote impact op de omgeving hebben en vaak zo,n specifieke kennis vragen waar je onze inwoners niet alleen in het diepe kunt gooien. We zien nu dat bij dit soort projecten dat het van zelfsturing naar “stuurloos”wordt. Dit is zowel voor de initiatiefnemers, omgeving als gemeente niet wenselijk omdat het onnodige ruis ,vertraging en onbegrip oplevert in de omgeving. Door een goede begeleiding levert dit aan het eind van dit soort projecten winst op.

We zien ook dat een vrijwilliger soms heel ver gaat in het vrijwillig bezig zijn. Hoe ver kan een vrijwilliger gaan? Waar liggen zijn grenzen? En welke risico’s lopen ze? Er is een dunne scheidslijn tussen de taken van de overheid , bv in kader van WMO dorpsontmoeting en ouderenadviseurs en de vrijwillige bijdrage die vrijwilligers leveren.

Samen moeten we elkaar hierin vinden zowel overheid als de vrijwilligers. Als we als gemeente veel vragen van vrijwilligers moeten vrijwilligers ook kunnen rekenen op een dienstbare overheid om ondersteuning te bieden.

55 plus en werkeloos
Oudere werkelozen profiteren vaak niet mee van de aantrekkende economie en dalende werkeloosheid. Langdurige werkeloosheid onder 55-plussers is een groot en hardnekkig probleem. Het sociale vangnet hiervoor staat onder druk. WW-duur wordt korter en de AOW-leeftijd stijgt. Stille armoede, hoge schulden, depressie en het gevoel ‘er niet meer toe doen’ kunnen dan het gevolg zijn. Als CDA vinden we dat iedereen moet kunnen meetellen en meedoen; ‘ je werkt, doet vrijwilligerswerk of een opleiding’. Bij de gemeente bekende werkzoekende kunnen we de helpende hand bieden. Echter mensen die niet meer in het UWV bestand staan en geen uitkering ontvangen zijn voor ons vaak buiten beeld. Uit burgergesprekken vermoeden we dat hier een noodzaak tot actie lijkt te liggen. We zien kansen om werkzoekenden 55 plussers te koppelen aan het Leerwerkhuis, om zo verschillende doelgroepen elkaar te kunnen laten ondersteunen en meer mensen te kunnen laten meetellen en meedoen.

We zullen hiervoor een motie indienen.

Sociaal Domein
In het sociaal domein hebben we in de vorige periode een nieuwe weg ingeslagen en de goede lijn uit de vorige periode wordt door deze coalitie voortgezet en daar waar nodig verder verbeterd. We blijven echter aandacht vragen voor de alsmaar stijgende kosten van de zorg in het algemeen, en ondanks de grote inzet van de portefeuillehouders en medewerkers lukt het maar moeilijk om de kosten binnen de beschikbare budgetten te houden. Het plaatsen van de gezinscoaches bij de huisartsen levert inmiddels al en behoorlijke verlichting op. Maar het blijkt dat de kosten structureel harder blijven stijgen, dan hetgeen de genomen maatregelen aan besparing opleveren. Dit blijft een aandachtspunt voor de komende jaren.

Op 11 en 25 juni jl. hebben we het gebruik van lachgas besproken in deze raad. Als CDA zijn wij van mening dat niet alleen lachgas een probleem vormt onder de “jongeren” maar meerdere vormen van drugsgebruik. Graag zouden wij daarom gefaciliteerd vanuit de gemeente meer aandacht willen vragen voor de drugsproblematiek binnen Peel en Maas.

We zullen hiervoor een motie indienen.

Buitengebied
Na de vaststelling van de POL uitwerking regionale visie Land- en tuinbouw N.-Limburg is het belangrijk om een omgevingsvisie Peel en Maas te ontwikkelen waarin de ontwikkelingen van de verschillende gebruikers van het buitengebied worden mee genomen en de regionale visie wordt omgezet in een toekomstige Peel en Maas visie waarbij we in ogenschouw moeten nemen dat het buitengebied meer is dan alleen IV. Tevens kan hier de uitwerking van de stenen voor stenen regeling en de ontwikkelingen die worden gestimuleerd vanuit het rijk in worden meegenomen. Het is belangrijk dat de verschillende gebruikers van het buitengebied met elkaar in gesprek gaan over de toekomst en invulling van datzelfde buitengebied. Wij vragen hier het college om daar waar mogelijk faciliterend op te treden bij dit proces( bijv gebiedsdialoog) Maar ook om de mogelijkheid te onderzoeken om de plattelandswoning nieuwe stijl weer op te nemen in het beleid.

We zullen hiervoor een motie indienen.

Parkeren Centrum Panningen
Een goed subregionaal centrum in Peel en Maas draagt zeker bij aan de leefbaarheid. Dit houdt ook in dat dit essentieel is voor het lang parkeren in Panningen. Voor alle inwoners, dagjes mensen, toeristen, werknemers en bewoners in het centrum. De parkeerplaats op de Kerkstraat gaat verdwijnen. Met de bouw van het nieuwe appartementen complex zal hier wellicht nog meer behoefte voor langdurig parkeren ontstaan. De nieuwe parkeerplaatsen bij het huis van de gemeente bieden niet genoeg ruimte om de 40 plekken die gaan vervallen op Kerkstraat op te vangen. We vragen het college om met een oplossing te komen.

We zullen hiervoor een motie indienen.

Tot besluit danken wij allen die een bijdrage hebben geleverd aan het tot stand komen van deze kadernota.

Namens de fractie CDA Peel en Maas,

John Timmermans"

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.