04 februari 2019

L1 nog goed te ontvangen in het buitengebied

Vanaf 1 januari ontvangen abonnees van Canal Digitaal geen L1 Televisie meer via de satelliet. Aangezien een groot deel van onze inwoners in het buitengebied woont, was dit voor CDA Peel en Maas aanleiding om hierover schriftelijke vragen te stellen aan college van burgemeester en wethouders. Aangezien L1 een grote maatschappelijke functie heeft en dat het aanleggen van glasvezel in het buitengebied van Peel en Maas nog behoorlijk tijd in beslag neemt, is dit voor het CDA een onwenselijke situatie.

Bij het aanleveren van dit artikel heeft onze fractie nog geen reactie ontvangen van het college. De reactietermijn is ook nog niet verstreken, dus geen enkel probleem. In de tussentijd heeft de provincie Limburg wel al gereageerd op vragen die de provinciale CDA-fractie stelde aan het college van Gedeputeerde Staten. Hieruit zijn verschillende tips gekomen. Naast dat L1 online te ontvangen is via de website, tablet, smartphone, internettelevisie op smart tv’s, wordt L1 Televisie nog wel uitgezonden via satellietprovider Joyne (www.joyne.nl). Ook is het mogelijk om L1 Televisie via Digitenne (DVB-T) door de ether te ontvangen. Dit is volgens de provincie een prima alternatief voor Canal Digitaal, ook in grote delen van het buitengebied van Limburg.

Wij raden iedereen die er mee te maken heeft aan de tips van de provincie Limburg te testen.

Sandy Janssen en Roel Boots, raadsleden CDA Peel en Maas