06 maart 2019

Meer verkeersveiligheid voor heel Helje-Dörp

Op dinsdag 26 februari is in de gemeenteraad het raadsvoorstel behandeld voor het verplaatsten van de bebouwde komgrens aan de Roggelseweg in Helden. Een eerste stap naar meer verkeersveiligheid voor Helden. Het CDA wilde die dinsdag al graag een positief besluit nemen om de Roggelseweg veiliger te maken.

Het voorstel omvat het plan om de bebouwde komgrens te verleggen van Böskesveld naar vóór de Molenheg. Middels een zogenaamde “komremmer” wordt de snelheid van het verkeer al voor de Molenheg teruggebracht van 80 naar 50 km/uur. De provincie Limburg wil als wegbeheerder het grootste deel van de kosten op zich nemen. Het CDA was vorige week al klaar voor besluitvorming, omdat dit momenteel het meest haalbare is. Omdat er die dinsdag helaas geen besluit is genomen, wordt het veiliger maken van de Roggelseweg mogelijk flink vertraagd.

Tijdens de raadsvergadering heeft het CDA wel nog vragen gesteld aan de wethouder hoe hij de verkeersveiligheid gaat monitoren tussen de komremmer en tot aan de rotonde bij De Kaupman. Tevens hebben we extra aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid van de Molenstraat. Het wordt hoog tijd dat ook hier actie wordt ondernomen, want mensen zijn het zat! Om de veiligheid naar het centrum richting Helden met name voor fietsers, voetgangers en schoolgaande kinderen aanzienlijk te vergroten, zullen hier nog verdere verkeersremmende maatregelen genomen moeten worden. Desalniettemin moeten er nu spijkers met koppen geslagen worden voor de Roggelseweg. Op korte termijn zal er op verzoek van alle politieke partijen in samenwerking met een verkeersdeskundige van de gemeente een brief worden opgesteld naar de provincie. Voorstellen kunnen zijn: veilige oversteekplaatsen, verkeersdrempels, fietssuggestiestroken, led/smiley-verkeersborden en flitspalen.

Een veilige Roggelseweg, maar zeker ook het verlengde deel de Molenstraat, daar gaat we als CDA Peel en Maas voor!

Angela van Roij en Sandy Janssen, raadsleden CDA Peel en Maas