21 september 2018

Mustafa Amhaouch - Prinsjesdag 2018

Prinsjesdag 2018

Ieder jaar staat de derde dinsdag van september in het teken van Prinsjesdag. Voor mij als Tweede Kamerlid uit Peel en Maas was het een bijzondere dag. Niet alleen omdat ik in de Ridderzaal aanwezig mocht zijn met mijn vrouw. Of omdat mijn jongste dochter op het Binnenhof de aankomst van Koning Willem Alexander en Koningin Máxima in de glazen koets mocht aanschouwen. Maar ook omdat de nieuwe kabinetsplannen worden uitgesproken in de troonrede.

Het is verleidelijk om als coalitiepartij eens stevig op de borst te slaan als het goed gaat met Nederland, maar zo werkt het niet. De goede cijfers danken wij aan al die hardwerkende Nederlanders die offers brachten toen het slecht ging. Voor het herstel van vertrouwen is meer nodig. Toch wil ik enkele mooie voorbeelden noemen. Het kabinet maakt meer geld vrij voor betere en betaalbare zorg in buurt en dorp, de aanpak van eenzaamheid onder onze ouderen, uw veiligheid op straat en de manier waarop we met elkaar omgaan. Door een verlaging van de loonbelasting heeft bijna iedereen volgend jaar meer geld te besteden. Voor MKB-bedrijven gaat de winstbelasting omlaag. En voor jonge boeren komt er een bedrijfsovernamefonds van 75 miljoen voor gezinsbedrijven. Ook jonge gezinnen gaan erop vooruit: het bevallingsverlof voor partners gaat van 2 naar 5 dagen, de kinderopvangtoeslag gaat omhoog en er komt meer kinderbijslag. Daarnaast investeren we fors meer in het onderwijs, zowel in de kwaliteit als in de beloning van basisschooldocenten.

Wist u trouwens waar de benaming ‘Prinsjesdag’ vandaan komt? Eerlijk gezegd wist ik het ook niet direct. Het woord ‘Prinsjesdag’ werd in de zeventiende en achttiende eeuw gebruikt voor de viering van de verjaardagen van de Prinsen van Oranje. Prinsjesdag werd een feestdag voor het Oranjehuis. Pas in de jaren dertig van de twintigste eeuw werd het de aanduiding voor de derde dinsdag van september, de opening van het parlementaire jaar.