29 januari 2018

Openbaarheid

De gemeente en openheid, dat is op momenten een krampachtige relatie. Neem nu het voorstel voor het park rond het gemeentehuis in Panningen. Een tijdje terug werd een kleine groep uit de raad alvast geïnformeerd dat het voorstel eraan zat te komen. Nu de gemeenteraad het voorstel afkeurt, wijst de wethouder naar de kleine groep uit de raad: die had destijds al moeten zeggen dat het voorstel niet deugde.

En daar gaat ‘ie wat ons betreft veel te kort door de bocht. Want, waarom besloot de wethouder de kleine groep alvast in te seinen? Om discussies in de raad te vermijden? Om te polsen wat haalbaar is? Dat zou raar zijn, want het is juist de afspraak en taak van de raad om met elkaar in openbaarheid te discussiëren over plannen. Om zo argumenten aan te dragen, zodat een goed besluit kan worden genomen. Als dat niet meer gebeurt, omdat vooraf de zaken al zijn beklonken, wordt de raadsvergadering een toneelspel. Dan krijgt het een beeld van achterkamertjespolitiek. Dat wil het CDA niet.

Trouwens, in de raadsvergadering beweerde de wethouder dat het voorstel aan alle kaders voldoet. Waarom zou je dit dan überhaupt eerst aan een groepje uit de raad voorleggen?

Dat een wethouder de raad op de hoogte houdt, is een prima zaak. Dat kan wat ons betreft ook buiten de formele kaders van de raadsvergadering. Het wordt anders als de wethouder daar formele conclusies aan gaat verbinden. Dan hoort dat debat niet in besloten kring gevoerd te worden, maar in alle openbaarheid en met gelijke informatie voor iedereen.

Roel Boots en Rob Wanten
Gemeenteraadsleden CDA Peel en Maas