16 juli 2020

Peel en Maas als gezinsvriendelijke gemeente

De gemeenteraad heeft besloten dat Peel en Maas de gezinsvriendelijkste gemeente van Nederland moet worden. Het CDA nam het initiatief en samen met de VVD werd een motie ingediend. Het college kijkt nu eerst naar de huidige stand van zaken op het gebied van veilige speelplekken, voldoende groen, betaalbare woningen, kindomgevingen, jeugdzorg, et cetera. Wat gaat er goed en wat moet er beter? Een belangrijke eerste stap naar meer jonge mensen in Peel en Maas.

Maar waarom is dat zo belangrijk? Peel en Maas groeit langzaam qua inwoneraantal. Dit zien we echter niet terug in de jongste leeftijdscategorieën en dat wordt een probleem. Denk aan het verenigingsleven. Als verenigingen te weinig nieuwe jonge leden krijgen, hebben we daar allemaal last van. Het verenigingsleven is immers het cement van de samenleving. Ook voor de scholen – zeker in kleinere dorpen – is het van groot belang dat er voldoende kinderen zijn.

U denkt nu misschien: en onze ouderen dan, zijn die niet meer belangrijk? Juist wel! Dat is één van de belangrijkste redenen dat dit moet worden aangepakt. Willen we ook over twintig jaar voldoende aandacht, zorg en ondersteuning kunnen bieden aan ouderen, dan hebben we simpelweg meer jongeren nodig. Anders gaat dat enorm knellen en dat willen we voorkomen. Generaties zijn aan elkaar verbonden en afhankelijk van elkaar.

Peel en Maas als gemeente waar je je kinderen graag laat opgroeien. Die belofte moeten we waar maken en vervolgens stevig in de markt zetten. Werk aan de winkel!

Roel Boots, raadslid CDA Peel en Maas