08 december 2022

Plan school Maasbree niet goed genoeg

Tijdens de laatste commissievergadering van 29 november trok de wethouder op het allerlaatste moment het nieuwbouwplan voor een nieuwe openbare basisschool, kinderopvang en sporthal in Maasbree terug. Een zeer ongebruikelijke handeling, maar aan de andere kant: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Het CDA had tijdens de raadsvergadering in juni al aangegeven grote twijfels te hebben bij het komend raadsvoorstel.

Het college wil een nieuw schoolgebouw voor 100 kinderen bouwen voor de openbare school in Maasbree. Echter staan op dit moment al vijf lokalen in de Violier leeg en in 2026 ruim 800 m2. Twee scholen en twee kinderopvangen op twee verschillende plekken in Maasbree is onnodig, onwenselijk en geldverspillend. De huidige locaties van de Violier” en De School liggen nu middenin het dorp in een weinig inspirerende versteende omgeving voor de kinderen. Daarnaast is er bij de bouw van de Violier volgens het raadsvoorstel rekening gehouden met eventuele toekomstige transformatie naar andere functies.

Voor het CDA zijn er twee opties: of alle kinderen op één locatie in het huidige (verbouwde) pand van de Violier, waarbij vergroening van het plein wordt meegenomen. Of de Violier wordt helemaal omgebouwd naar appartementen voor alle leeftijden en er wordt een geheel nieuw schoolgebouw voor de twee scholen gebouwd, waar alle kinderen in Maasbree terecht kunnen. Voordeel van optie twee is dat een nieuw schoolgebouw in een groene omgeving kan komen, met een sporthal dichtbij. Zo staan de kinderen op één en wordt geld efficiënt en doelmatig uitgegeven.

Fractie CDA Peel en Maas