28 september 2022

Prinsjesdag

Dit jaar ging mijn zoon met me mee naar Prinsjesdag. Een dag waarop we de democratie vieren, maar dit jaar was er gezien de grote geldzorgen bij veel huishoudens weinig reden tot feest. De dag begon met een viering van verschillende geloven en levensbeschouwingen. Daarna hebben we de Troonrede bijgewoond. De Koning benoemde daarin het prijsplafond voor energie. Een maatregel die hoog nodig was en voor veel huishoudens het verschil gaat maken tussen het einde van de maand wel of niet halen. Gelukkig heeft het Kabinet na eerdere vragen en op initiatief van onder andere het CDA aangekondigd ook te werken aan een pakket voor het midden- en kleinbedrijf.

Het MKB zit in zwaar weer. Daarom heeft het CDA, vanwege de vele signalen vanuit het MKB voorgesteld de terugbetaling van coronaschulden met 6 maanden uit te stellen, eenmalig de regels te veranderen zodat werkgevers hun personeel kunnen helpen met een onbelast extra bedrag en om op hele korte termijn een compensatieregeling uit te werken specifiek voor het ‘energie intensieve MKB’, denk aan de bakker. Ook verenigingen en maatschappelijke organisaties dreigen om te vallen door de hoge energiekosten. Om dat te voorkomen werkt het Kabinet op initiatief van het CDA aan een oplossing voor deze instellingen.

Mustafa Amhaouch, Tweede Kamerlid