22 mei 2020

Realistische Energie Strategie

Het CDA Peel en Maas heeft op 12 mei ingestemd met de uitgangspuntennotitie Regionale Energie Strategie (RES). Dit is de regionale uitwerking van het landelijke klimaatakkoord. Op zich zijn we positief om steeds meer fossiele energie te vervangen door duurzame energie. Kritischer zijn we op het punt van de gevolgen van de energietransitie, zeker ook wat betreft de sociale aspecten en de ruimtelijke impact van (grootschalige) energiemaatregelen. Daarom staat voor ons de R in RES niet alleen voor Regionaal, maar zeker ook voor Realistisch.

En wat is duurzame energie eigenlijk? Nu we versneld van het aardgas afgaan wordt onze behoefte aan elektriciteit alleen maar groter, terwijl we nog geen geschikt opslagmedium hebben voor bijvoorbeeld zon- en windenergie. Daarom steunde de CDA-fractie een motie om in het vervolgtraject de haalbaarheid van meer energievormen te onderzoeken, waaronder ook kleinschalige kernenergie.

Daarnaast zijn we benieuwd hoe één en ander verder gaat na de coronacrisis. Wat zijn de (financiële) gevolgen voor de uitwerking van de RES? We hebben onze zorgen kenbaar maakt in de RES-regio en in Den Haag. Er mogen immers geen valse verwachtingen gewekt worden.

Sandy Janssen, Roel Boots en Michel van Lieshout