01 juli 2019

School Meijel kan aan de slag

Vorige week dinsdag ging de kogel door de kerk. Het voorbereidingskrediet van 500.000,- euro werd na veel discussie door de hele raad goedgekeurd en daarmee kwam groen licht voor verdere uitwerking van ontwerp 3.

Het proces liep vertraging op, doordat het eerste ontwerp niet gedragen werd door de omgeving en het tweede ontwerp niet haalbaar bleek. De aanpak van wethouder Hermans door met de omgeving in gesprek te gaan en goed te luisteren, heeft echter tot een nieuw breed gedragen ontwerp geleid. Dat de meerdere stappen hebben geleid tot extra kosten en tijd, moge duidelijk zijn en daar zijn we niet blij mee. Maar bovenal is het belangrijk dat in Meijel een kwalitatieve school wordt gebouwd, een kindcentrum waar Meijel de komende 40 jaar mee vooruit kan.

Met het voorbereidingskrediet gaat de school nu aan de slag om het ontwerp uit te werken. In het voorjaar 2020 zal aan de raad een kredietvoorstel worden gedaan. Mocht de raad het voorstel goedkeuren, kan met de bouw van de school worden gestart. Als CDA en ook als gehele raad hebben wij duidelijk aangegeven dat wij meegenomen willen worden bij het vervolgproces en waarbij de communicatie met de omgeving en belanghebbenden van groot belang is.

Deskundigheid, en indien nodig extra kennis, zal ingezet moeten worden om dit grote project in goede banen te leiden. Wethouder Hermans gaf aan de raad goed op de hoogte te houden en een deskundige in te vliegen voor een aantal momenten. Als CDA zullen we dit proces kritisch blijven volgen.

Lon Caelers-Bos en Sandy Janssen, raadsleden CDA Peel en Maas