02 mei 2020

Vitaal buitengebied: “Motie Stenen voor stenen” geïmplementeerd!

Vitaal buitengebied: “Motie Stenen voor stenen” geïmplementeerd!

In ons mooie buitengebied vindt momenteel een grote transitie plaats. Veel agrarische bedrijfsgebouwen staan al leeg. Mede door steeds strenger wordende wet- en regelgeving vanuit het Rijk komen er de komende jaren veel extra lege gebouwen in het buitengebied bij. Verpaupering en meer risico op ondermijnende criminaliteit liggen op de loer.

In november 2018 heeft het CDA samen met de VVD een motie ingediend om woningbouw in te zetten als financieringsmiddel om een stukje leegstand in het buitengebied tegen te gaan. De motie is destijds door een meerderheid van de raad aangenomen en is afgelopen maand vastgelegd in beleid.

Concreet houdt het in dat de motie uitgevoerd wordt door de bestaande win-win regeling uit te breiden. In de win-win regeling moesten de te slopen agrarische bedrijfsgebouwen in de kernrandzone liggen in ruil voor een bouwtitel. Door de motie is het vanaf heden ook mogelijk om een bouwtitel te verwerven middels sloop van agrarische gebouwen in het buitengebied. Voorwaarde is wel dat men de maatschappelijke meerwaarde moet kunnen aantonen.

De strijd tegen leegstand en criminele activiteiten in het buitengebied is een complexe opgave welke maatwerk vereist. Naast uitbreiding van de win-win regeling zijn een goede herbestemming en verkenning naar een breder gedragen sloopfonds volgens onze wethouder Rob Wanten ook opties.

Een duurzaam, toekomstbestendig en divers buitengebied, waarin het goed werken, wonen en recreëren is. Daar gaat het CDA voor.

Sandy Janssen, raadslid CDA Peel en Maas