12 oktober 2017

Wim Hermans lijsttrekker CDA Peel en Maas

Wim Hermans (63) uit Maasbree is de nieuwe lijsttrekker van CDA Peel en Maas. Tijdens de ledenvergadering  van 12 oktober is hij door de leden enthousiast en met groot applaus als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018 gekozen. Op dit moment is Hermans fractievoorzitter van het CDA in de gemeenteraad en is hij als adviseur en vrijwilliger actief betrokken bij diverse verenigingen en initiatieven.

Tijdens de vorige raadsperiode in Peel en Maas was Hermans nog wethouder. Ook was hij daarvoor acht jaar wethouder en vier jaar raadslid in de voormalige gemeente Maasbree. Later dit jaar maakt het CDA de andere kandidaten en de lijstvolgorde bekend.

Samenleving
De keuze voor Hermans was voor het CDA-partijbestuur logisch. “Wim is voor ons op dit moment de juiste man op de juiste plek”, zei partijvoorzitter Hans Lansbergen tijdens de ledenbijeenkomst. “Hij heeft zich de afgelopen tientallen jaren bewezen als wethouder en raadslid, maar ook van jongs af aan tot heden als bestuurslid, kaderlid en als vrijwilliger bij diverse verenigingen en organisaties. Wim is een echte verbinder en staat middenin de samenleving. Ook beschikt Wim over een uitgebreid lokaal, provinciaal en landelijk netwerk. Het bestuur, de fractie en onze leden hebben heel veel vertrouwen in Wim.”

Hermans is vereerd met het lijsttrekkerschap en gaat er helemaal voor. “Samen met de aanstaande kandidaat-raadsleden, steunkandidaten en andere vrijwilligers gaan we de komende maanden vol energie en enthousiasme samen aan het werk voor een nóg beter Peel en Maas”, zegt Hermans. “Vooral het contact met de burgers staat hoog in het vaandel. We hebben de afgelopen drie-en-een-half jaar meer dan honderd bezoeken gebracht aan bedrijven, verenigingen, organisaties en groepen burgers. We gaan hier gewoon mee door, want zo blijven we horen hoe de politieke besluiten worden ervaren en beleefd.

Toekomst
Wat de toekomst zal brengen, is natuurlijk ook voor het CDA een vraag. Hermans:  “Bij de laatste verkiezingen was het CDA weliswaar de grootste partij, maar konden we helaas geen deel uitmaken van de coalitie. Het zal niet verrassend zijn dat we ook nu serieus mee gaan doen en het deelnemen aan een coalitie uiteraard onze ambitie is. We hebben echter ook geleerd om hierin realistisch te zijn en zullen vooral niet op zaken vooruitlopen. We hebben gewoon vertrouwen in de toekomst.”

Hermans zegt trots te zijn op de negen raadsleden die op dit moment deel uitmaken van de CDA-fractie. “Allemaal hebben ze een duidelijke plek in hun maatschappelijke omgeving”, zegt Hermans. “We begonnen bijna vier jaar geleden met negen enthousiaste raadsleden en die houding is bij alle negen alleen maar versterkt. Een mix van ervaren mensen en jong talent. Het proces dat we samen hebben doorgemaakt, heeft ons als team laten groeien. In onze oppositierol hebben we het college stevig kunnen controleren, maar juist ook regelmatig constructief gesteund waar dat in onze lijn lag. Daar gaan we de komende maanden mee door. Steeds vanuit ons beeld voor een beter Peel en Maas.

Over Wim Hermans
Wim is getrouwd met Joosje en samen hebben ze twee zoons, twee schoondochters en drie kleinkinderen. In 1990 begon Hermans zijn politieke carrière in de voormalige gemeente Maasbree als bestuurslid en later voorzitter van de Afdeling CDA Maasbree-Baarlo. Vijfendertig jaar is Wim actief geweest in het onderwijs. Daarnaast is hij betrokken geweest bij onder anderen de KPJ, handbalvereniging BSAC, CV D’n Hab en het Maasbrees Mannenkoor (MMK). Op dit moment is Wim naast raadslid o.a. actief als voorzitter van het MMK, voorzitter Stichting Collecte Goede doelen Maasbree, vrijwilligersadviseur en chauffeur Wensbus Baarlo-Maasbree, vrijwilliger organisatie Triduüm Peel en Maas en adviseur en vrijwilliger infoloket ViaVia Maasbree.