18 oktober 2018

De Pleibrug; een gemiste kans van het college om burgerparticipatie toe te passen

Afgelopen week werd in de raadsvergadering nogmaals gesproken over de muurschildering bij de Pleibrug. In de commissievergadering heeft onze fractie veel vragen gesteld over de manier waarop het college heeft gehandeld. Naar aanleiding daarvan een slotbetoog van ons raadslid Marjo Brouns-Vaessen:

Wij als gemeente hebben de mond vol van ‘burgerparticipatie’. Verwacht wordt dat burgers mee doen, mee denken en mee helpen waar nodig. Dat ze betrokken zijn bij het wel en wee van onze gemeenschap.

Als een ondernemer zijn bedrijf wil verplaatsen of verbouwen wordt er van hem verwacht dat hij of zij de buurt informeert en de wensen/eisen van omwonenden, indien mogelijk, mee neemt in zijn plannen. De gemeente hecht bij vergunningverlening namelijk grote waarde aan de wensen/eisen van omwonenden.

En dan…..project Pleibrug….Wat doet het college? Juist… geen enkel overleg of info vooraf. Terwijl bijvoorbeeld bij de projecten brandweerkazerne, terrein Creuze en plan omgeving Vroenhofstraat de buurt en omwonenden wel meegenomen werden in de plannen. En deze plannen daardoor zelfs gedeeltelijk werden aangepast. Dus… men weet wel hoe het moet…..waarom dan niet bij de Pleibrug?

Toen men in zee ging met betreffende kunstenares wist men bij voorbaat dat zwart, wit en grijs niet de hoofdkleuren zouden worden en omwonenden dus geconfronteerd zouden worden met enorme kleurschakeringen.

De wethouder heeft gezegd dat hij, achteraf gezien, de buurt had moeten betrekken in dit proces en dat het college hieruit lering heeft getrokken. Wij zullen ze hierop gaan controleren en indien nodig aanspreken.

Het CDA vond en vindt het bijzonder jammer dat aan de goede bedoeling om in Bocholtz iets te realiseren wat ons verleden weergeeft zo’n enorme ophef en negatieve reacties heeft teweeg gebracht. Mede dankzij de gemiste burgerparticipatie!