03 maart 2022

Aandacht voor woningbouw Guttecoven

Ons raadslid Jos Schlössels en burgerlid Erik Tummers hebben onlangs bij het college aandacht gevraagd voor woningbouw in Guttecoven. In het kader van de Transformatievisie Wonen in onze gemeente Sittard-Geleen en daarmee samenhangende woonpilots in de dorpen Einighausen, Guttecoven en Holtum zijn Jos en Erik  heel benieuwd naar de voortgang van de woonpilot in Guttecoven, want daarover is al een tijd niets meer vernomen.

In Einighausen en Holtum daarentegen gaat binnenkort op de voormalige schoollocaties van beide dorpen de schop de grond in en verrijzen er levensloopbestendige woningen en patiowoningen. Als CDA fractie zijn wij daar uiteraard blij mee, maar waar blijft Guttecoven?

Inwoners van Einighausen en Holtum krijgen dus binnenkort de mogelijkheid te verkassen naar een levensloopbestendig (senioren)optrekje en creëren hiermee ruimte voor meer doorstroom op de vastgelopen woningmarkt voor jonge starters. Beide generaties kunnen daardoor ook nog eens in hun eigen vertrouwde dorp blijven wonen. Want dat is toch het mooie aan wonen in Sittard-Geleen: je kunt er stedelijk werken en tevens landelijk wonen en recreëren. Dat is heel aantrekkelijk voor veel mensen, je krijgt als het ware een win win situatie. In Guttecoven is dat niet anders.

Hoe is het nu gesteld met de aandacht voor Guttecoven om daar ook levensloopbestendige (senioren)woningen of bijv. een seniorenhof(je) te bouwen? Het college hebben wij gevraagd naar mogelijk geschikt gevonden locaties. Mochten die er (nog) niet zijn  dan is een onderzoek daarnaar volgens onze fractie heel wenselijk.

We zijn benieuwd naar de reactie.

Hartelijke groet,
Jos Schlössels en Erik Tummers.