25 juli 2018

CDA over dumpen afval

Namens het CDA heeft raadslid Peter Henssen vragen aan het college van B&W gesteld over het dumpen van afval in onze gemeente en de overlast die daardoor ontstaat.

Onderwerp: Vragen ex artikel 43 ; betreft opruimen en aanpak gedumpt afval in de gemeente.

Geachte voorzitter,

In dagblad De Limburger stond 19 juli een artikel dat gedumpt afval in Sittard-Geleen minder zal worden opgeruimd. Dat afvaldumping de spuigaten uitloopt is niet alleen in onze gemeente een probleem, het speelt in meerdere grote gemeenten. De CDA-fractie Sittard-Geleen is verheugd te mogen constateren dat er in ieder geval actie wordt aangezet om zoveel mogelijk illegale dumping te voorkomen. De CDA-fractie is wel verbaast dat via de krant moet worden vernomen dat de gemeente minder, en op een andere wijze, gedumpt afval nabij ogi’s gaat verwijderen. Dat de hulp van RWM hierbij wordt ingeroepen, omdat het overig personeel is ingezet op het groenonderhoud, zal ongetwijfeld extra kosten met zich mee gaan brengen. Ook wordt er extra hulp ingeroepen van externe BOA’s of zelfs beveiligingsbedrijven wat ongetwijfeld ook weer extra kosten met zich mee brengt.

Naar aanleiding van deze koerswijziging en besluit heeft de CDA-fractie de volgende vragen:

1.     Welke acties heeft de verantwoordelijk portefeuillehouder eerder in gang gezet om de bron van het probleem, illegale dumping, aan te pakken?

2.     Zijn er burgerinitiatieven om de illegale dumping te reduceren?

3.     Bent u het met ons eens dat gedumpt afval dat een hele week op straat rondslingert, uitnodigt voor nog meer illegale dumping. Zo nee, wat betekent dit besluit dan voor de beeldvorming in en van onze gemeente?

4.     Door de extra inzet van boa's en/of de inhuur van derde partijen ontstaan er extra kosten. Is dit juist? Zo ja, hoe hoog zijn deze kosten; zo nee, waarom niet?

5.     Ontstaat er extra werkdruk bij het team Handhaving? Zo ja, hoe wordt dat opgelost?

Het CDA stelt het op prijs wanneer binnen de daarvoor geldende termijn hierop een passend antwoord wordt gegeven.

Met vriendelijke groet,

CDA Fractie Sittard-Geleen