29 augustus 2018

CDA over subsidie sport amateurclubs

CDA-raadslid Peter Henssen heeft vragen aan het college van burgemeester & wethouders gesteld over de toepassing in de gemeente Sittard-Geleen van een nieuwe landelijke subsidieregeling gericht op de amateursport.

Geachte voorzitter,

Tot onze vreugde vernam de CDA-fractie van de nieuwe subsidieregeling van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (Staatscourant 2018, nr. 40859). Deze regeling is goed nieuws voor al onze amateur sportclubs binnen Sittard-Geleen. Met deze extra subsidie kunnen zij investeren in hun accommodaties en/of voorzieningen. Hierdoor blijft sporten aantrekkelijk en de belangrijke maatschappelijke functie van sportclubs gewaarborgd.

Daarom stelt de CDA-fractie de volgende ex Art 43 vragen:

1. Is het college bekend met de nieuwe subsidieregeling van de Minister voor Medische zorg omtrent regels voor bouw en onderhoud van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen ter hoogte van 87.000.000 euro?

2. Is het college bereid deze subsidieregeling actief onder de aandacht te brengen van al onze sportclubs?

3. Zo ja, is het college bereid dit met spoed te doen, gelet op de zinsnede ’Het uit hoofde van het subsidieplafond beschikbare bedrag wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van aanvragen’ (artikel 7 lid 2).

4. Sportclubs draaien op vrijwilligers. Zij hebben vaak al veel taken te verrichten. Een subsidieaanvraag vraagt veel expertise en tijd. Is het college bereid sportclubs met de eventuele administratie last van de subsidieaanvraag te helpen? Hoe zou deze ondersteuning eruitzien?

Het CDA stelt het op prijs wanneer binnen de daarvoor geldende termijn hierop een passend antwoord wordt gegeven.

De CDA-fractie Sittard-Geleen zal amateursport clubs binnen onze Gemeente informeren en desgewenst ondersteunen met eventuele vragen op dit gebied.

Met vriendelijke groet,

Namens CDA Fractie Sittard-Geleen