10 november 2018

CDA stelt vervolgvragen over het Bastion hotel en 5G zendmast

Het CDA heeft vervolgvragen aan het college gesteld over:

·     Het onmiddellijk van kracht worden van de omgevingsvergunning Bastion Hotel

·     De toekomstige zendmasten in Sittard-Geleen.

Aanleiding

Op 30 oktober jl. heeft het college van burgemeester en wethouders aan Bastion een omgevingsvergunning voor het bouwen van een nieuw hotel aan de Rijksweg-Zuid in Geleen verleend. Een groot aantal bewoners hebben eerder via zienswijze verzocht de vergunning met een bouwhoogte van ca. 29 meter niet te verlenen. Ook het CDA had bedenkingen tegen deze hoogte (zie eerdere berichtgeving).

Desondanks heeft het college gebruik gemaakt van haar mandaat en is de vergunning verleend.

Tevens heeft uw college op verzoek van de aanvrager besloten de omgevingsvergunning onmiddellijk in werking te laten treden en dat er direct gestart kan worden met de bouwwerkzaamheden. Dit laatste heeft de CDA-fractie ten zeerste verbaasd. Om de bouw te beletten zijn de bewoners genoodzaakt om terstond een voorlopige voorziening aan te vragen. Een bezwaarschrift heeft nl. geen schorsende werking. Hierdoor zijn de bewoners genoodzaakt om een jurist in te schakelen en extra kosten te maken bij de rechtbank. In de krant van 6 november hebben wij vernomen dat vooral dit laatste bij de bezwaarmakers ertoe heeft bijgedragen om van juridische procedures af te zien.

Marcel Mastenbroek heeft namens de CDA-fractie de volgende vragen:

1.    Bent u het met de CDA-fractie eens dat de beroepstermijn hierdoor in feite verkort is?

2.    Bent u het met ons eens dat hierdoor de belangen van de bezwaarmakers zijn aangetast dan wel dat er een drempel opgeworpen is?

3.    Bent u het met ons eens dat de bezwaarmakers hierdoor extra kosten dienen te maken?

4.    Bent u het met de CDA-fractie eens dat in zeer uitzonderlijke gevallen van deze uitzonderingsmogelijkheid “ter stond in werking laten treden van de omgevingsvergunning” gebruik gemaakt mag worden?

5.    Heeft de gemeente Sittard-Geleen beleidsregels vastgesteld voor “het terstond in werking verklaren van de omgevingsvergunning”?

6.    Zo nee bent u het met de CDA -fractie eens dat deze beleidsregels wenselijk zijn?

7.    Zo ja dan verzoeken wij hiervan een kopie

8.    Kan aangegeven worden wanneer een evaluatie op korte termijn van het mandaatbesluit aan het college (delegatiebesluit van 7 oktober 2010) aan de raad wordt aangeboden?

9.    Zijn er momenteel nog andere omgevingsvergunningsaanvragen in behandeling die onder dit mandaat verleend of geweigerd zullen worden?

10.In uw brief aan de raad wordt ook gewag gemaakt van de mogelijkheid van het plaatsen van zendmasten. Kan het college aangegeven in hoeverre zendmasten schadelijk zijn voor de gezondheid van bewoners die vlakbij een dergelijke mast verblijven? Wij hebben begrepen dat recentelijk wetenschappers uit een aantal landen een oproep hebben gedaan om te stoppen met het uitrollen van 5G. Ook het ministerie van Economische Zaken overweegt om (5G) straling van zendmasten landelijk aan banden te leggen. Heeft de gemeente Sittard-Geleen hiervoor beleidsafspraken gemaakt? En zo nee wordt het dan niet de hoogste tijd?

Namens de CDA-fractie,

Marcel Mastenbroek