02 oktober 2018

CDA stemt tegen voorstel financieel beëindigen zuidelijke spooraansluiting

Het CDA heeft in de gemeenteraad niet ingestemd met het voorstel van het college van Sittard-Geleen om het project Zuidelijke Spooraansluiting financieel te beëindigen (Een van de maatregelen om de begroting sluitend te krijgen). Voor het CDA is het voorstel onvoldoende onderbouwd. Zo heeft de Zuidelijke Spooraansluiting wel degelijk een positief effect op de leefomgeving van de wijken Krawinkel, Mauritspark, Sanderbout en de omgeving Stationsgebied Sittard.

Het CDA heeft niet ingestemd met de Herstelplan- maatregelenverlaging investeringsprogramma 27 sep 2018.

Afgelopen donderdag is tijdens de raadsvergadering gesproken over de bezuinigingsmaatregelen om de (herstel)begroting weer sluitend te krijgen. Het college stelde voor de gereserveerde investeringsgelden van 5 miljoen Euro te schrappen voor de het aanleggen van de Zuidelijke Spooraansluiting.

Het college verwacht maar beperkte voordelen voor Sittard-Geleen ten aanzien van de leefbaarheid rondom het emplacement Sittard. De voordelen blijken minder te zijn dan verwacht en te gering in relatie tot het in te zetten bedrag, aldus het college. Samen met Chemelot en de provincie wordt al 8 jaar gewerkt aan de uitwerking van de Zuidelijke Spooraansluiting en heeft de gemeente inmiddels 1.5 miljoen euro aan voorbereiding gekost.

Namens het CDA heeft Marcel Mastenbroek in de vergadering van de gemeenteraad aangegeven dat het voorstel onvoldoende onderbouwd is. Wij gaan er van uit dat nu de gemeente het project niet meer financieel ondersteunt het draagvlak bij de andere partners drastisch zal afnemen. De wethouder heeft ons niet kunnen overtuigen dat dit niet het geval is?

Uit de verschillende documenten blijkt immers dat de Zuidelijke aansluiting wel degelijk een positief effect heeft op de leefomgeving van enkele buurten van Sittard-Geleen. Het bureau Haskoning schrijft in juli 2017 in een onderzoek dat er wel degelijk positieve effecten zijn van de zuidelijke aansluiting voor bepaalde buurten van Sittard-Geleen. Zo schrijft Haskoning dat geluid, trillingen, luchtkwaliteit en de leefbaarheid in zijn algemeenheid voor de wijken Krawinkel, Mauritpark, Sanderbout en het stationsgebied Sittard positief beïnvloed wordt door de Zuidelijke aansluiting.

Conclusie Haskoning door ingebruikname van de Zuidelijke Spooraansluiting:

·     Stationsgebied Sittard: neemt de emissie en daarmee de geluidsbelasting af; door toename van meer railverkeer neemt de geluidsbelasting in de toekomst nog meer af;

·     Wijk Sanderbout: neemt de emissie en daarmee de geluidsbelasting af;

·     Deelgebied Mauritspark de geluidsbelasting neemt af;

·     Deelgebied Krawinkel de emissie en de geluidsbelasting neemt af.

(* het aantal Db) staat in het rapport beschreven)

Voorts vinden wij het vreemd dat eind augustus 2018 de colleges van de gemeenten Sittard-Geleen, Kerkrade, Heerlen, landgraaf en Parkstad aan het ministerie van Infrastructuur en waterstaat nog een brief sturen om o.a. het belang van de Zuidelijk Spooraansluiting voor de leefomgeving nogmaals te onderstrepen, waarom dan nu stoppen met dit project?

Al met al nog veel onduidelijkheid.

Het CDA heeft verzocht om de effecten eerst meer in kaart te brengen, voordat de financiële middelen geschrapt worden.  Het CDA is het niet eens met de gevolgde procedure om de financiële huishouding op orde te krijgen. Laten wij toch in een keer maar dan wel integraal een (structurele) afweging maken welke projecten of maatregelen nodig zijn voor onze gemeente en niet over gaan tot het ad hoc schrappen van maatregelen zonder goed de effecten hiervan te hebben onderbouwd. Ook wenst het CDA niet zo met haar partners en haar burgers om te gaan (bestuurlijke onbetrouwbaar)

De Wethouder gaf aan dat het de raad altijd vrij staat om op enig moment het project weer op te voeren en de gelden wederom er beschikking te stellen. Bijvoorbeeld bij de begroting 2019 of de kadernota. Het CDA heeft aangegeven dat het nu schrappen en later weer opvoeren een farce is. Zo’n farce kunnen we niet aan de burgers uitleggen, zeker niet aan de inwoners van Krawinkel, Mauritspark, Sanderbout en de bewoners rond het station emplacement in Sittard.

Helaas is het voorstel door de wethouder niet overgenomen en heeft de gemeenteraad in meerderheid (coalitie) ingestemd met het voorstel van het college.