12 juni 2018

CDA vragen over het niet inzamelen taxussnoeisel

CDA Burgerlid Roel Salden stelde aan het college van B&W de volgende vragen over het dit jaar niet inzamelen van taxussnoeisel.

Aan de voorzitter van de gemeenteraad

6130 AA  Sittard

Grevenbicht, 12 juni 2018.

Onderwerp: vragen ex artikel 43 inzake Geen inzameling Taxussnoeisel

Geacht college,

De CDA-fractie ondersteunt de inzameling van taxussnoeisel ten bate van de farmaceutische industrie. Het kan niet zo zijn dat waardevol groen vernietigd wordt. De opbrengst van onze gemeente, vorig jaar,  leverde een opbrengst van grondstoffen op voor 109.3 chemotherapieën, alsmede een financiële bijdrage voor maatschappelijke projecten in onze gemeente.

In uw persbericht dd 28 mei 2018 geeft u aan dat er dit jaar geen inzameling is van taxussnoeisel ten bate van de farmaceutische industrie. Dit omdat er geen landelijke inzamelpartij meer is.

De CDA fractie heeft de navolgende vragen:

Vraag 1 :

Onderstreept het college het belang van de inzameling van taxus ten behoeve van de farmaceutische industrie? Zo nee, waarom niet?

Vraag 2 :
Welke alternatieven zijn er onderzocht nu er geen landelijke inzamelpartij is ?

Vraag 3 :

Hoe kan het dat andere gemeenten in Limburg wel taxus inzamelen ?
Bijv. Venlo : https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/115867266/taxussnoeisel-voor-chemobehandelingen-ingezameld

Vraag 4 :
Is het College voornemens om op korte termijn contact te zoeken met gemeenten, die wel taxus inzamelen? Zodat inzameling in 2018, alsnog, ook binnen onze gemeente Sittard-Geleen kan plaatsvinden? Zo nee, wil het college onze inwoners dan wel informeren hoe en waar zij toch het taxussnoeisel kunnen inleveren ten behoeve van de farmaceutische industrie?

De CDA fractie ziet uw reactie graag binnen de daarvoor gestelde termijn tegemoet.

Met vriendelijke groet,

namens de CDA fractie,