30 oktober 2018

Coalitie en College lappen inspraak aan hun laars

COALITIE EN COLLEGE LAPPEN INSPRAAK AAN HUN LAARS

Het zou allemaal anders gaan. Een nieuwe bestuurscultuur met o.a. meer inspraak voor burgers en belangenorganisaties. De praktijk wijst uit dat het vooralsnog bij loze beloftes blijft. Het CDA dringt erop aan de nieuwe voorziening in het middengebied tussen Obbicht en Grevenbicht vanuit een integrale visie invulling te geven aan de herhuisvesting van onderwijs en sport waarbij het eigen dorpskarakter behouden blijft.

Tijdens de raadsvergadering van 25 oktober jl. hebben de PVV en het CDA een motie ingediend, waarin het college opgeroepen wordt niet alleen te kiezen voor het uitwerken van de voorkeursvariant voor de sport- en schoolvoorziening tussen Obbicht en Grevenbicht. De door de bewoners aangedragen varianten en de eerder aangedragen alternatieven worden niet verder onderzocht. Verantwoordelijk wethouder Meekels adviseerde de raad om de motie niet te steunen, hetgeen de coalitie dan ook braaf deed. Door deze opstelling mag je grote vraagtekens zetten bij de inspraakavond die op 1 oktober jl.  plaatsvond. Als je het niet met het college eens bent, wordt je inspraak compleet genegeerd. Dat is dus de nieuwe bestuurscultuur. Tegenstanders van deze locatie worden simpelweg niet serieus genomen. De trein van het college dendert gewoon door!

Het CDA is, was en blijft voorstander van een samenhangende visie waarbij ook de bestaande schoolgebouwen sportcomplexen betrokken worden. Dit betekent een bredere afweging dan alleen maar de college-variant.

Bijdrage van het CDA tijdens de raadsvergadering:

Voorzitter,

Het dossier onderwijs en sport in Obbicht-Grevenbicht is een maatschappelijk belangrijk dossier. Een dossier dat een zorgvuldige afweging verdient, niet alleen in het belang van een toekomstbestendige en duurzame onderwijs- en sportvoorziening, maar ook voor de leefbaarheid van beide Maasdorpen. Het CDA blijft dan ook pleiten voor een integrale afweging, beredeneerd vanuit een samenhangende visie, waarbij vooral ook de achterblijvende locaties en gebouwen betrokken dienen te worden. Vandaar dat het CDA verzocht heeft om de motie aan te vullen met de volgende zinsnede:

“Verzoekt het college bij het uitwerken van de scenario’s uit te gaan van een samenhangende visie waarbij ook de bestaande schoolgebouwen en sportcomplexen betrokken dienen te worden.”

Wij gaan ervan uit dat de verschillende scenario’s met de daarbij behorende onderzoeksresultaten incl. de daarmee gemoeide financiën tijdig voorgelegd worden aan de raad zodat een go-no-go besluit of keuze variant gemaakt kan worden. Na besluitvorming kan dan het vervolgtraject ter hand worden genomen.  Dit matched één op één met hetgeen rondom het beschikbaar stellen van het voorbereidingskrediet is besloten en doet recht aan de inspraakronde welke gehouden werd op 1 oktober jl.”

Namens het CDA

Marcel Mastenbroek