11 juni 2021

Bestuurlijke en ambtelijke huisvesting in Geleen en Huis aan de Markt in Sittard

Gisteren werd de huisvesting van het stadsbestuur en de ambtenaren van de gemeente Sittard-Geleen in een ronde besproken. Tegelijkertijd werd ook de herontwikkeling van de V&D-locatie in Sittard behandeld. Tijdens de ronde voerde Fred den Rooijen namens het CDA het woord. Hij gaf aan dat het CDA kon instemmen met de zes voorliggende beslispunten.

Dat betekent onder andere concreet dat het CDA instemt met het intrekken van het eerder genomen raadsbesluit over de bestuurlijke en ambtelijke huisvesting, en instemt met de sloop en verkoop van de voormalige V&D aan de Markt in Sittard. Op die plek wordt vervolgens het ‘Huis aan de Markt’ voor bestuurlijke representatie gerealiseerd met daarbij woningen en groen. In Geleen wordt de bestuurlijke en ambtelijke huisvesting gerealiseerd.

Aangaande het Huis aan de Markt in Sittard vroeg raadslid Den Rooijen wederom aandacht voor een openbaar toilet (nadat raadslid Ron Salvino hier in mei ook al schriftelijke vragen over stelde) en een fietsenstalling. Nu de winkels weer open zijn en de doorlooptijd voor de bouw en oplevering van het Huis een periode van 3 tot 5 jaar omhelst, verzocht hij het college om op korte termijn te onderzoeken of er voor dit jaar al een proef met openbare toiletten voor alle doelgroepen kan worden gestart. Veel andere stadscentra hebben al openbare toiletten en Sittard-Geleen mag hierin niet te lang meer achterblijven.

Den Rooijen gaf het college in de vorm van vragen nog een aantal andere voor het CDA belangrijke zaken mee. Zo vroeg hij het college waar de ambtenaren straks in Geleen moeten parkeren en vroeg hij het college te kijken naar een mogelijke vergroening van de gevels van het horecastraatje. Ook vroeg hij of het nog steeds de bedoeling was om het huidige parkeerterrein voor het gemeentehuis om te toveren tot een parkje.