04 juli 2020

'Financiële kosten coronacrisis niet op burgers, ondernemers en verenigingen verhalen'

Tijdens het coronadebat voerde onze fractievoorzitter Patrick Brouwers het woord. In zijn bijdrage riep Brouwers het college expliciet op om zich tot het uiterste in te spannen om de financiële gevolgen van de coronacrisis niet te laten uitmonden in een lastenverhoging voor inwoners, ondernemers en verenigingen. "Zij mogen niet nog een keer de rekening gepresenteerd krijgen!", zo onderstreepte hij.

De oproep van Brouwers bleek breed gedragen, want een motie van het CDA met deze strekking werd unaniem aangenomen!

In zijn bijdrage sprak Brouwers verder zijn waardering uit voor de Raad van Bestuur van het Zuyderland, die, mede door vragen het CDA, besloten heeft om de gemaakte parkeerkosten in de parkeergarage door zorgmedewerkers aan hen terug te betalen. Ook complimenteerde hij de burgemeester, die meteen na zijn aantreden te maken kreeg met een (corona)crisissituatie. In het bijzonder richtten de complimenten zich op de communicatie naar de inwoners, waarvan onder andere brieven en filmpjes op social media onderdeel van uit maakten.

Aandacht vroeg de Sittardenaar voor het sociale domein: voor kleine zelfstandigen, zzp'ers en werknemers die gedurende kortere en langere tijd genoodzaakt zijn gebruik te maken van een uitkering én een groeiend aantal jongeren dat te maken krijgt met problemen thuis, studievertraging en financiële problemen.

Toch zag Brouwers, die in het dagelijks leven docent geschiedenis is, ook de positieve zijde van de crisis. Zo ziet hij in de crisis een moment om vastgeroeste patronen te heroverwegen, bleek uit de crisis dat de samenleving veel meer dan voorheen gedacht (gedeeltelijk) digitaal kan blijven draaien, en niet op de laatste plaats mensen, júíst in een thuisisolatie, ervaren hebben hoezeer zij zich met anderen verbonden voelen. Brouwers riep dan ook op om in het 'nieuwe normaal' niet op zoek te gaan naar onderlinge verschillen, maar juist te kijken naar hetgeen mensen verbindt.