17 januari 2019

CDA fractie stelt vragen over onderdoorgang Raadskuilderweg

Geacht college,

Eind 2018 heeft de raad bij hamerstuk ingestemd met het gemeenteblad inzake de ondertunneling van de overgang Raadskuilderweg respectievelijk de overgang Lintjesweg. Met name de overgang Raadskuilderweg heeft de afgelopen tijd de tongen losgemaakt en dan niet alleen wat betreft de twee bijna-ongelukken. In onze gesprekken met burgers wordt bij herhaling aangegeven dat het realiseren van een onderdoorgang aan de Raadskuilderweg een uitgelezen kans is om het verleden en de toekomst met elkaar te verbinden. Het verleden betreft in dit geval het Mijnverleden. Iets waar in Limburg in het algemeen en Geleen in het bijzonder met trots over wordt gesproken. De activiteiten in het kader van het recente “Jaar van de Mijnen” zijn hiervan het sprekende bewijs. Genoemde onderdoorgang aan de Raadskuilderweg biedt een uitgelezen kans om het Mijnverleden, meer in het bijzonder de Staatsmijn Maurits blijvend te laten beleven. Dit kan door de onderdoorgang fysiek en/of qua beleving ‘in te richten’ als een Mijngang.

VRAAG: Is het college bereid om in overleg te treden met ProRail om de onderdoorgang aan de Raadskuilderweg fysiek en/of qua beleving in de vorm van een Mijngang te laten realiseren?
Zo ja, houdt u de raad op de hoogte van de ontwikkelingen?
Zo nee, waarom niet?

De CDA-fractie ziet de beantwoording van de vragen binnen de gestelde termijn met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Noël Lebens en Patrick Brouwers