18 juni 2020

CDA maakt zich sterk voor leefbaarheid Obbicht en Grevenbicht

In de raadscommissie (ronde) van vanavond heeft Marcel Mastenbroek zich namens het CDA sterk gemaakt voor compenserende leefbaarheidsvoorzieningen ter compensatie van de unilocatie School- en Sportvoorziening Grevenbicht-Obbicht.

In 2017 heeft het CDA ingestemd met het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet voor verdere planvorming ter voorbereiding van een centrale onderwijs- en sportvoorziening. Voor- en tegenstanders zijn nu, na zeven jaar, allemaal gebaat bij duidelijkheid. Onduidelijkheid leidt in ieder geval tot verdeeldheid. Verdeeldheid doet per definitie inbreuk op de leefbaarheid. Het CDA heeft vanaf het begin van het traject juist aangegeven dat de leefbaarheid van de dorpen Obbicht en Grevenbicht niet door de verdeeldheid onder druk mag komen te staan. Integendeel!

De vorige coalitie, dus de meerderheid van de raad, heeft zich in het coalitieakkoord uitgesproken voor het middengebied. Onderzoeken wijzen, ook na actualisatie, uit dat het middengebied de voorkeur geniet. Reden voor het CDA om de leefbaarheid te verankeren in het addendum van het coalitieakkoord. Kort en goed: het voorzieningenniveau in Grevenbicht dient behouden te blijven en Obbicht dient hoognodig een ontmoetingsplek te krijgen, zodat beide dorpen hun eigen karakter, verenigingsactiviteiten en daarmee tradities blijven behouden. Deze maatregelen moeten volgens de CDA-fractie gelijktijdig opgepakt en uitgevoerd worden. De leefbaarheidsaspecten waren een belangrijk bespreekpunt bij de coalitieonderhandelingen. Er komt alleen een unilocatie wanneer het volgende gerealiseerd wordt:

• Een nieuwe ontmoetingsplek met wijksteunpunt in het voormalige bankgebouw van Obbicht wordt gerealiseerd.
  • Op de vrijkomende schoollocaties in Obbicht en Grevenbicht op de vraag van de lokale bevolking afgestemde woningbouw wordt gerealiseerd. Het CDA is, zoals al diverse malen eerder te kennen gegeven, voorstander van het bouwen van levensbestendige woningen op de vrijkomende schoollocaties en tiny houses, die ook voor starters zeer interessant zijn, op de huidige sportaccommodatie in Grevenbicht.
  • De sportvelden in Obbicht ingezet wordt voor natuurcompensatie.
  • De voetbalkantine in Obbicht omgebouwd wordt tot ontmoetingsplek. Hierbij kan gedacht worden aan een voorziening voor wandelaars of fietsers langs de grensmaas of huisvesting van IVN naast een prachtig bos naast het kasteel.
  • De parkeerplaats bij het sportpark in Grevenbicht beschikbaar blijft voor het houden van een tentfeest.

De tegenstanders van de unilocatie hebben te kennen gegeven tot de hoogste instantie te zullen procederen. Ook de provinciale toets in het kader van de zogenaamde ‘Ladder voor duurzame verstedelijking’ moet nog plaatsvinden. Of de unilocatie er komt en zo ja, hoe lang het gaat duren, staat in de sterren geschreven. De leefbaarheidscompensatie, waar het CDA zich zo sterk voor heeft gemaakt, is daarentegen wél een zekerheid.

Volgende week vindt de tweede termijn van de raadscommissie plaats. De definitieve besluitvorming van de gemeenteraad staat gepland op 8 juli.