27 juli 2021

CDA vraagt naar mogelijkheden voor bouw van Rabo SmartBuilds-woningen

Op 2 juli jl. maakte Rabobank in De Limburger bekend de woningnood aan te willen gaan pakken door het bouwen van 12.000 tijdelijke huurhuizen in grote en middelgrote gemeenten. Indien een gemeente grond aanwijst, wil de bank de appartementen, met een huur van 753 euro tot maximaal 1.000 euro per maand, in acht tot vijftien maanden neerzetten.

De coöperatieve bank zegt met de bouwplannen gehoor te geven aan een oproep van de leden om iets te doen aan de grote woningnood in het land. Rabobank zegt momenteel met 'een tiental middelgrote tot grote gemeenten' in gesprek te zijn.

De bedoeling is om de woningen voor minimaal vijftien jaar te verhuren. Na deze periode kunnen de fabriekshuizen, die een halve eeuw meekunnen, langer blijven staan of verplaatst worden. De woningen zijn na vijftig jaar volledig te recyclen, belooft Rabobank.

Ons raadslid Jos Schlössels vraagt regelmatig aandacht voor de behoefte aan de juiste woningen in Sittard-Geleen. Hierbij zijn ook de mogelijkheden tot tijdelijke woonbestemming aangedragen. De Rabo SmartBuilds-woningen zijn daar hét ultieme voorbeeld van. Voordeel is dat deze woningen vrij snel gerealiseerd kunnen worden en in hetzelfde tempo weer uit de markt gehaald kunnen worden.

Hoe snel de 12.000 huurwoningen er zullen zijn, durft Rabobank niet te zeggen: "Het hangt af van de gemeentes. De procedures voor tijdelijke bouw zijn korter, maar gaan natuurlijk niet opeens twintig keer sneller", aldus Rabobank.

De CDA-fractie is heel benieuwd of deze Rabo SmartBuilds-woningen volgens het college ook in Sittard-Geleen gerealiseerd kunnen worden en of dit mogelijk onderzocht kan worden. Het zou een verademing zijn voor veel mensen die vaak al jaren op een wachtlijst staan voor een betaalbare huurwoning.

De volledige schriftelijke vragen van Jos Schlössels leest u hier.