30 maart 2023

CDA wil duidelijkheid over eventuele grindwinning op de Graetheide

Zaterdagmiddag 25 maart jl. waren alle raadsleden van de gemeentes Sittard-Geleen en Stein uitgenodigd voor een bijeenkomst georganiseerd door de werkgroep Geen Grindwinning Graetheide (GGG).
De CDA-fractie was met meerdere raadsleden aanwezig bij deze bijeenkomst in het Tuurhoes te Guttecoven. De bijeenkomst stond in het teken van het mogelijk ontgrinden op de Graetheide door de firma L’Ortye uit Hoensbroek. Tijdens de bijeenkomst kwamen afgevaardigden van de dorpsplatforms Graetheide, Urmond, Berg/Nattenhoven, Guttecoven en Einighausen aan het woord. Daarnaast hadden ook het comité Graetheide Groen, IVN Born, LLTB en Natuur en Milieufederatie Limburg een bijdrage. Alle instanties gaven duidelijk hun bezwaren tegen het mogelijk ontgrinden van het 80 hectare grote gebied langs het Julianakanaal.

Daarnaast gaf de werkgroep GGG in een presentatie weer hoe en wanneer zij over deze plannen contact hebben gehad met de gemeente vanaf 2021.

Dat was voor de CDA-fractie aanleiding om een aantal vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders te stellen om een helder beeld te krijgen van de huidige stand van zaken in dit dossier. Onze fractie is benieuwd of:
- Het college bekend is met de meest recente plannen van de firma L’Ortye uit Hoensbroek om in dit gebied eventueel te gaan ontgrinden?
- Het college geïnformeerd is over de resultaten van de in september 2022 gehouden enquête onder de leden van het Graetheidecomité over eventuele grindwinning op de Graetheide?
- Er al sprake is van inwonersparticipatie rondom dit dossier? Vragen als: wie zou deze participatie moeten gaan vormgeven indien er sprake zou gaan zijn van grindwinning op de Graetheide? En wanneer zou dit traject dan moeten beginnen? En hoe zou dit traject dan moeten worden vormgegeven?
- Wat op dit moment de stand van zaken aangaande de voorbereidingen is.
- Het college bekend is met de gepresenteerde plannen van de LLTB en wat zij hiervan vindt.

Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl