16 juli 2020

College beantwoordt CDA-vragen over Zuidelijke Spooraansluiting

Op 5 juni heeft Marcel Mastenbroek namens de CDA-fractie vragen gesteld over de consequenties van het stopzetten van het project Zuidelijke Aansluiting. Het college heeft deze vragen inmiddels beantwoord

Op de vraag van Mastenbroek wat het afblazen van de Zuidelijke Spooraansluiting voor de bewoners van het Mauritspark en de leefbaarheid van het gebied betekent, heeft het college geantwoord dat er geen inhoudelijke en financiële relatie bestaat tussen het al dan niet doorgaan van de aansluiting en de mogelijkheden die het college aan de woningeigenaren in het Mauritspark biedt. De woningeigenaren kunnen hun woning nog aan de gemeente te koop aanbieden.

Het college stelt bovendien dat de bereikbaarheid van Chemelot en de veiligheid op en om het terrein na het onderhavig besluit gelijk blijft. Op de vraag hoe het college aankijkt tegen het elektrificeren van het goederenspoor tussen het rangeerstation en het Chemelot-complex heeft het college geantwoord dat de aansluiting op het doorgaande spoor, ter hoogte van het ziekenhuis, op dit moment niet geëlektrificeerd is. Chemelot, eigenaar van deze 'stamlijn', onderkent echter de wenselijkheid van elektrificatie en bekijkt de mogelijkheden hiertoe.