30 april 2021

De Domijnen: centraal wat centraal moet en decentraal wat decentraal kan

Gisteravond werd het voorstel 'Concept-Opdrachtformulering De Domijnen 2.0' in een ronde besproken. Jos Schlössels voerde hier namens de CDA-fractie het woord.

De wethouder, beleidsmedewerkers, de stuurgroep en ook BMC hebben vanaf januari niet stilgezeten en de geuite kritiek op en aanbevelingen over cultuurbedrijf De Domijnen ter harte genomen. Er ligt nu een duidelijk plan van aanpak waarbij de zes onderdelen grondig onder de loep worden genomen en worden aangepakt. Verder zijn wij ingenomen met de aanstelling van het interim-directieduo, met ieder zijn en haar expertise, die dit verbetertraject gaat leiden.

In de opdrachtformulering zien wij een aantal uitgangspunten die wij belangrijk vinden duidelijk terugkomen. Zo moet centraal wat centraal moet en decentraal wat decentraal kan. Met name dit laatste is volgens het CDA dé uitdaging om tot een betere kwaliteit van de verschillende onderdelen te komen. Hier is in onze ogen in het verleden te weinig aandacht voor geweest. Verder moet de samenwerking met collega’s in Zuid-Limburg worden en moet verandermanagement veel meer worden toegepast dan de tot nu toe gehanteerde top-down-aanpak.