03 maart 2021

Jos Schlössels pleit voor aanstellen van dorpscoördinator

Ons raadslid Jos Schlössels heeft vragen over het mogelijk aanstellen van een dorpscoördinator voor Sittard-Geleen aan het college gesteld. Hij richt zich hierbij met name op de tien kerkdorpen die onze gemeente rijk is. Jos liep al langer met het voornemen rond. Echter, de twee recente artikelen in De Limburger over de proef met een dorpscoördinator in Beekdaelen gaven de doorslag het college hierover te bevragen.

In meerdere Limburgse gemeenten heeft het aanstellen van een dorpscoördinator al zijn vruchten afgeworpen. Maar liefst 53 procent van de inwoners van Schinveld, Bingelrade en Merkelbeek weet (één jaar na de aanstelling) de nieuwe dorpscoördinator inmiddels te vinden. Het is het ultieme praktijkvoorbeeld dat mensen, maar ook verenigingen, behoefte aan fysiek sociaal contact hebben en hun alledaagse problematiek met de lokale overheid kunnen delen. Dit is, na een jaar waarin wij elkaar niet kunnen en mogen ontmoeten, nog nooit zó belangrijk geweest.

Jos heeft de afgelopen jaren meerdere bijeenkomsten van de Vereniging Kleine Kernen Limburg (VKKL) bezocht. Hierbij gaven dorpscoördinatoren tekst en uitleg over de problematiek in de Limburgse dorpen als gevolg van onder andere krimp, vergrijzing en ontgroening. Ook de inhoud van deze prachtige functie kwam hierbij telkens aan de orde. Een dorpscoördinator is dé verbinder ofwel spin in het web als het gaat om verbinding in dorpen en wijken, zowel in zakelijk, maar nog veel meer in sociaal opzicht, waar onder andere welzijn, wonen en leefbaarheid de boventoon voeren. Zeker in dit heftige coronatijdperk, waarin de eenzaamheid voor veel mensen genadeloos toeslaat.

Volgens Jos hoeft het introduceren van een dorpscoördinator niet per definitie gepaard te gaan met personeelsuitbreiding, maar behoort het 'omturnen' van bijvoorbeeld een welzijnsmedewerker naar een dorpscoördinator ook tot de mogelijkheden. Wat dat betreft zijn er genoeg voorbeelden uit andere gemeenten en hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden.

Als CDA-fractie zijn wij uiteraard benieuwd naar de reactie van het college. De vragen kunt u hier teruglezen.