23 augustus 2019

Kadernota

In de raadsvergadering op 22 augustus 2019 heeft de op 4 juli jongstleden aangehouden bespreking van de kadernota plaatsgevonden. Het CDA heeft daarin benadrukt dat:

-          Het accommodatiebeleid nu echt moet worden uitgevoerd;

-          Het muziek- en dansonderwijs in de stad moet blijven;

-          Het imago van de stad meer is dan er alleen over praten;

-          Onderhoud ook daarmee samenhangt;

-          Sittard-Geleen nog steeds onvoldoende een organisatie is waarmee stevig rekening wordt gehouden;

-          Cultuur en onderwijs de stad 'boetseren';

-          De herijkte centrumplannen duidelijke kaders blijven voor de toekomst.

Voorzitter,

“De afgelopen jaren is er veel over geld gepraat in Sittard-Geleen. Financiële perikelen plagen de gemeente al vanaf het ontstaan. Ondanks forse bezuinigingen zijn er nog steeds problemen. Wat kan worden gedaan om tot een gezond perspectief van Sittard-Geleen te komen? Een voorwaarde is dat de gemeente bereid is om keuzes te maken. Keuzes die kunnen ingrijpen in het tot nu toe gevoerde beleid. Kiezen betekent ook stoppen met zaken waar naar de opvattingen van sommigen niet mee kan worden gestopt”.

Voorzitter,

Deze zinnen komen letterlijk uit het rapport "Tijd voor keuzes" uit 2006. Zinnen die vandaag - 13 jaar later - nog steeds actueel zijn.

Bij de keuzes, die gemaakt moeten worden is een bundeling van voorzieningen, minder locaties en een lager voorzieningenniveau, realistisch laat staan noodzakelijk. In april 2016 zei ik in de raad bij de behandeling van de toekomstvisie duurzame accommodaties onder meer: "de wethouder en zijn team kunnen trots zijn op het resultaat". In de kadernota staat núdat we in de periode tot en met 2021 samen met maatschappelijke organisaties, de aanbieders van accommodaties en de lokale gemeenschappen, de toekomstvisie duurzame accommodaties van 2016 uitwerken in concrete toekomstbeelden, inclusief uitvoeringsplan. Stap voor stap komen we dichterbij de aanscherping van kaders. De vraag is waar we na 3 jaar en dadelijk na 5 jaar staan. de doorlooptijd is extreem lang. Het lijkt of beter: is doorschuiven van keuzes die onherroepelijk moeten worden gemaakt.

Ook het onder de loep nemen van subsidies is realistisch. Maar bij het muziek en dans onderwijs is de begroting 2019 doorgeschoten. Voor 105.000 EUR dans en muziekonderwijs, betaal je 1 werknemer inclusief werkgeverslasten en wat promotiemateriaal. We hebben nota bene in de cultuurparagraaf op pag 37 van de kadernota staan dat bij een gemeente met een omvang van Sittard-Geleen verwacht mag worden dat zowel muziek en dans naast theater, letteren, visuele kunsten en film aanwezig zijn. Is het geld niet te vinden door in Obbichten Grevenbicht voor school en sportvoorzieningen te kiezen voor de second best optie in plaats van de lokatie in het Middengebied? Dat scheelt heel veel geld. Daar kan mogelijk het muziek en dans onderwijs in deze stad op de korte termijn mee worden gered, in afwachting van betere tijden.

Voorzitter,

Vernieuwing wordt gelukkig wel als woord uitgesproken, maar heeft nog geen gelukkige uitwerking. "Ik zal er voor je zijn" zegt dit College. De realiteit is nu nog in cultuurtermen: prachtig theater, indrukwekkende productie, maar toch vertegenwoordigt het nog steeds geen forse ontwikkeling. Sittard-Geleen is nog steeds onvoldoende een organisatie waarmee stevig rekening wordt gehouden in de wereld om ons heen. En pak dat op. Mogelijk kunnen we daar een rol bij gaan spelen.

Voorzitter,

Er wordt al heel lang over het imago van de stad gepraat. Gelukkig wordt daarop nu door de stakeholders, waarmee het college praat, druk gezet. We zeggen in de kadernota wéér dat de gemeente veel te bieden heeft, maar dat dit onvoldoende naar buiten komt. Ik kan de zin inmiddels dromen. Onze prioriteiten moeten worden verlegd. Dat past ook in de lijn van hetgeen het CDA in haar verkiezingsprogramma heeft opgenomen: minder de nadruk op economie, meer op de stad, ook op cultuur. Onderhoud is daar nu bij gekomen. Onderhoud draagt immers bij aan het imago van de stad.

Cultuur boetseert de stad en dat is in de strategische opgaven op weg naar 2030, op verzoek van het CDA sterker tot uitdrukking gebracht, net zoals dat gebeurd is ten aanzien van onderwijs.

Voorzitter,

De economie wordt in de kadernota ingezet als blikvanger. Het gaat goed om ons heen. Sittard-Geleen is de smidse van de regio. Er zit echter nog steeds onvoldoende druk op het concentreren van (stedelijke) functies. Er is een heldere lijn: Sittard, centrumfunctie (verblijven en funshoppen);Geleen, service en dienstverlening in combinatie met runshoppen. De herijkte centrumplannen vormen daarvoor duidelijke kaders. Die moeten worden opgepakt, al dan niet in een proeftuin. Maar de tijdslijn ontbreekt. Die lijkt ook te ontbreken voor de kaderstelling en werkwijze weerstandsvermogen waaraan in de kadernota drie keer wordt gerefereerd.

Voorzitter,

De economie is niet alleen blikvanger, maar ookbliksemafleider. Bliksemafleider voor het snoeien in de stad: het bestuurscentrum weggestemd, de ambtelijke huisvesting in Geleen 5 tot 10 jaar wachttijd, de gracht niet uitgegraven, het oude Raadhuis toch niet verkocht, het parkeren weer op de schop, de Sportzone stil gelegd. De door het CDA getrokken potloodstrepen in de vorige periode, vakkundig weg gegumd. Dat doet pijn, temeer nu ons financieel niets heeft opgeleverd. Integendeel. De veroorzaakte stilstand is in alle opzichten achteruitgang gebleken.   Het zal in de komende gesprekken met de informateurs zeker aan bod komen.