14 september 2022

Mantelzorgwoningen in de gemeente Sittard-Geleen

In de Limburger van vandaag (14 september 2022) staat een heel interessant artikel: “Tijdelijke woningen in Limburg om mantelzorg te verbeteren en woningnood aan te pakken”. Een onderwerp waar de CDA fractie vanaf 2017 regelmatig aandacht bij het college voor vraagt.

Verderop valt te lezen “Tijdelijk een woning erbij, in de achtertuin, voor eventuele mantelzorg in de toekomst: een groeiend aantal Limburgse gemeenten zet de deur hiervoor wagenwijd open. Om de zorgdruk te verlichten, maar ook de woningnood”. Een argumentatie waarvan wij destijds ook al aangaven dat hier duidelijk sprake is van een win win situatie. Ook de druk op o.a. de eerstelijnszorg neemt hierdoor af omdat er altijd wel familie en/of buren zijn die op een of andere manier eenvoudige hulp kunnen bieden waar geen zorgverlener voor nodig is. Bijkomend en vooral niet te vergeten voordeel is dat veel mensen in hun eigen vertrouwde omgeving willen en door deze woonvorm ook kunnen blijven wonen, zoals wij dat in eerdere brieven ook al aangaven.

Gemeenten als Horst aan de Maas, Roerdalen, en Peel aan de Maas zijn hiermee qua beleid in een ver gevorderd stadium en “zetten de deur wagenwijd open”. Ook de VEH (Vereniging Eigen Huis) is enthousiast: “Het is een populair groeiend fenomeen” en voorziet hetzelfde succes voor de prevariant. „Gemeenten deden er aanvankelijk moeilijk over”, meldt zegsman Hans André de la Porte. „Het was nieuw en onbekend. Die problemen lijken nu verholpen” Voor een stad die wij door willen geven Onze fractie is dan ook benieuwd wat de stand van zaken is in onze mooie gemeente Sittard-Geleen en heeft daartoe een aantal vragen:

Vraag 1: Heeft het college beleid ten aanzien van het bouwen van (tijdelijke) mantelzorgwoningen? Zo ja, mogen wij als fractie veronderstellen dat u zich in deze conformeert aan het beleid van de gemeenten die in de brief en tevens in het krantenartikel genoemd worden? Zo nee, waarom niet?

Vraag 2: Hanteert onze gemeente Sittard-Geleen in de uitvoering ook inmiddels geen lange, dure en ingewikkelde procedures meer om de realisatie van (tijdelijke) mantelzorgwoningen mogelijk te maken? Zo nee, waarom niet? Vraag 3: Is in onze gemeente Sittard-Geleen ook al sprake van een toenemende interesse in (tijdelijke) mantelzorgwoningen. Kunt u daarbij aangeven hoeveel mantelzorgwoningen er inmiddels gerealiseerd zijn de afgelopen 5 jaar?

Vraag 4: In praktijk zien wij dat er nog veel inwoners in onze gemeente zijn die niet op de hoogte zijn van de diverse mogelijkheden en oplossingen rondom mantelzorgwoningen. Bent u bereid onze inwoners hierover actief en uitgebreid te informeren in bijv. de Stadskrant? Zo nee, waarom niet?

Graag zien wij uw antwoorden binnen de gestelde termijn tegemoet.

Hoogachtend,

namens de CDA-fractie Sittard-Geleen,