21 december 2022

Ontwikkelingen Huis aan de Markt / voormalig V&D-gebouw in Sittard

Het “Huis aan de Markt” heeft helaas opnieuw voor een teleurstelling gezorgd. Het college heeft de inschrijvingen beoordeeld en moeten besluiten om niet te vergunnen. Het beschikbare bedrag was 7 miljoen. Echter, de prijs van de beide inschrijvers CRA en Kaspro lag vele malen hoger dan het bedrag waarvoor kon worden ingeschreven. CRA schreef in voor 22 miljoen en Kaspro voor 12 miljoen. Gaandeweg de procedure is het bedrag op verzoek van inschrijvers geïndexeerd. Ook de termijn om in te schrijven werd met 3 maanden verlengd.

De aanbestedingsprocedure schrijft voor dat eerst de kwaliteit van de inschrijvingen diende te worden beoordeeld en dan pas de prijs. In die volgorde.

Nadat dit onder meer door het Participatieplatform Binnenstad en deskundigen was beoordeeld werd op 5 december 2022 de prijs “geopend”. Niemand was op deze prijzen voorbereid. De afspraak is nu dat het college zich beraadt op de verdere voortgang.
Rond 15 februari 2023 hoopt het college duidelijkheid te geven. De subsidie van de provincie voor de sloopkosten blijft vooralsnog in stand.

(foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl)